autor: mgr farm. Maciej Karbowiak
prezes firmy doradczej „New Concept”, specjalista w zakresie zarządzania i trade marketingu na rynku farmaceutycznym
Z racji wykonywanych szkoleń i audytów często spotykam się zarówno z kierownikami, właścicielami aptek, jak i z ich pracownikami. Spotkania te często znajdują odzwierciedlenie w tekstach, w których dzielę się z Państwem spostrzeżeniami na temat branży aptecznej, spraw zawodu i naszej pracy w aptece. Tym razem chciałbym poruszyć temat, który nurtuje mnie od dłuższego czasu, a jest konsekwencją obserwacji dokonanych w trakcie pracy z farmaceutami i technikami farmaceutycznymi. Z jednej strony słyszę od pracodawców, jak ciężko jest znaleźć dobrego i zaangażowanego pracownika, z drugiej strony od pracowników – jak trudno jest trafić na dobrego pracodawcę. Mając na uwadze, że pisałem już o systemach motywacji pracowników, chciałbym podzielić się z Państwem moimi spostrzeżeniami dotyczącymi współodpowiedzialności pracowników za prowadzenie biznesu, jakim jest apteka.
Już widzę w myślach kilka osób, które z grymasem reagują na słowa apteka i biznes... A jednak – apteka to biznes, który z jednej strony realizuje misję, z drugiej zaś jest przedsięwzięcie gospodarczym nakierowanym na osiąganie zysku z prowadzonej działalności. Zastanówmy się, jak istotna jest potrzeba angażowania się personelu aptek i jaka ciąży na nas odpowiedzialność, także ta biznesowa względem nowych wymagań, które stawiają przed nami pacjenci i konkurencyjny rynek? Jak na jakość świadczonej przez apteki usługi farmaceutycznej i powodzenie przedsięwzięcia pod nazwą apteka wpływają wzajemne relacje pomiędzy właścicielem, kierownikiem apteki a personelem? I czy w końcu potrafimy wziąć na siebie odpowiedzialność i zaangażować się jako pracownicy w rozwój biznesu, którego nie jesteśmy właścicielami, ale stanowimy jego najistotniejszy element?
Niestety, bywa z tym różnie. Czasami spotykam się z obojętnością personelu na los apteki, w której pracuje i której jest istotną częścią. Często obojętność ta wynika nie tylko z braku zaangażowania w sprawy apteki – co już jest niedopuszczalne, ale także z zaniedbania własnego rozwoju zawodowego i kompetencji z tym związanych. Wielu pracowników utknęło w martwym punkcie, nie widząc potrzeby dalszego rozwoju. Wspomniane zaangażowanie pracowników to podstawa sukcesu apteki – trudno jest mi sobie wyobrazić sukces jakiegokolwiek przedsięwzięcia bez aktywnego uczestnictwa zespołu i wzięcia odpowiedzialności za jego realizację. Podczas szkoleń spotkałem się także z bardzo ciekawym stwierdzeniem, że współodpowiedzialność i zaangażowanie pracowników za losy swojej firmy może wynikać w dużej mierze z pobudek paraegoistycznych. Skoro bowiem egoista kieruje się własnym dobrem i interesem, to posiadanie dobrej pracy w stabilnej firmie daje przecież możliwość zarobkowania, godnego życia i realizowania własnych potrzeb, a więc realizacji perspektywy „JA”. Szczerze mówiąc, podoba mi się takie podejście do sprawy. I choć jest efektem nieco karkołomnej kalkulacji, to jednak kryje w sobie pewien sens. Sensem tym jest właśnie uświadomienie pracowników, że ich dobrostan w dużej mierze współzależy od dobrostanu firmy, w której pracują.
Jak tworzyć współodpowiedzialność oraz autentyczne zaangażowanie pracowników w kluczowe rezultaty biznesowe apteki? O motywowaniu pisałem już w swoich poprzednich publikacjach. Kolejnym, równie istotnym jest tworzenie wyższych poziomów pozytywnej odpowiedzialności i zaangażowania, co dotyczy zarówno pracowników i pracodawcy. Powinien on być tematem należącym do codziennego kanonu każdej firmy, a już szczególnie w tzw. biznesie etycznym, jakim jest apteka. Dobry kierownik dostrzega powiązania pomiędzy osiąganymi rezultatami pracy personelu, a poziomem zaangażowania i odpowiedzialności osobistej farmaceuty za rozwój apteki. Aktualnie można zaobserwować coraz większe zainteresowanie pracowników życiem placówki. Jest to widoczne szczególnie w dużych ośrodkach akademickich, gdzie farmaceuci aktywnie poszukują pracy w wyuczonym zawodzie. Prognozy rozwoju sektora aptecznego na najbliższe lata potwierdzają ten trend. Stąd też mając na uwadze powyższe spostrzeżenia wydaje się, że największym wyzwaniem dla apteki staje się tworzenie i utrwalanie tzw. zaangażowanej kultury pracy i współodpowiedzialności pracowników za losy apteki.
Powinna ona:
Analiza systemu naliczania marż
Informacja zwrotna, czyli nadać właściwy kurs