Skrót informacji
Przekazywanie informacji zwrotnej pracownikom to podstawowa umiejętność każdego kierownika. Udzielana przez kierownika poszczególnym osobom czy też całemu zespołowi naprowadza na „właściwy kurs” i przybiera formę POCHWAŁY bądź KRYTYKI (sugestii poprawy).
Kiedy istnieje potrzeba jej udzielania? Gdy pracownicy satysfakcjonująco wykonują rutynowe czynności, nie ma potrzeby udzielania informacji zwrotnej. Natomiast obowiązkiem szefa jest docenienie i nagrodzenie działań, które wyrastają ponad przeciętność, przez wyrażenie POCHWAŁY, co wywoła wzmocnienie: „TAK RÓB!”. Zadaniem kierownika jest także rozpoznanie i omówienie kwestii, które wymagają zmian i ulepszeń. Jest to KRYTYKA (sugestia poprawy) i przekaz: „TAK NIE RÓB”. Między ilością informacji zwrotnych pozytywnych i negatywnych powinna istnieć równowaga.
Informacja zwrotna nie zawsze jest stosowana. Przełożeni znajdują szereg wymówek, by uniknąć wypowiedzenia słów krytyki czy pochwały w stosunku do pracownika.
Oto niektóre z nich:
Sugestia poprawy (krytyka)
– schemat postępowania XYZ
X – Opisz negatywne zachowanie pracownika, odwołując się do faktów:
Co pracownik zrobił źle, czego nie dopełnił, co zaniedbał, zepsuł…
(np. „Zrobiłaś kilka błędów w zamówieniu”)
Y – Pokaż pracownikowi negatywne rezultaty jego zachowania lub możliwe negatywne konsekwencje:
Co pracownik ma zrobić?
Wyraź swoje oczekiwania w formie:
X – Opis zachowań
Opis faktów oznacza dokładnie to, co można ZOBACZYĆ, USŁYSZEĆ, DOTKNĄĆ, a nie OPINIĘ o tym, co się zobaczyło itd. Często bezwiednie wygłaszamy OPINIĘ, mimo że planowaliśmy ograniczyć się do OPISU. Jedynym prostym sposobem na stwierdzenie, czy jest to opis, czy opinia, jest zapytanie osoby, której on dotyczy, czy to się rzeczywiście wydarzyło. Tabela obok przedstawia przykłady opinii i opisu zachowań.
Pochwała
Ludzie chcą być chwaleni i pragną, aby ich praca została zauważona i doceniona. Zasady wyrażania pozytywnej informacji zwrotnej są identyczne, jak w przypadku krytyki (schemat XYZ). Jeżeli częściej stosujesz krytykę, warto uprzedzić pracownika, że go pochwalisz.
„Chcę Panią/Pana pochwalić za...”
„Chciałbym wyrazić uznanie za jakość Pani/Pana pracy...”
Opisz pozytywną sytuację odwołując się do faktów. Ogólne komplementy mogą być odbierane podejrzliwie („Zaraz coś ode mnie będzie chciał!”). Powiedzenie: „Dobrze się spisałaś/eś”, nic nie znaczy. Wyjaśnij, co rozumiesz pod tym hasłem. Twoje uznanie dla szczegółów zostanie odebrane bardzo pozytywnie.
„Podoba mi się, jak uporządkowałaś/eś stanowisko pracy. Wszystko jest posortowane i uprzątnięte, dokumentacja wypełniona i wpięta do segregatora”.
Nowy pracownik potrzebuje wsparcia. Jeżeli znacznie poprawił jakość pracy, swoją postawę wobec pracy lub kolegów z zespołu, należy te zmiany docenić.
„Zauważyłam, że w ciągu ostatniego tygodnia wszystkie Twoje zamówienia były prawidłowo wykonane. To oznacza, że znacznie poprawiłaś/eś jakość swojej pracy”.
Warto zawrzeć w pochwale coś osobistego. Wszyscy reagujemy na uczucia innych. Jeżeli praca podwładnego podoba Ci się, cieszy Cię lub budzi twoje uznanie, powiedz mu o tym!
Współodpowiedzialność – rzecz o zaangażowanej kulturze pracy
Sprzedaż impulsowa