Prowadzenie apteki

27.07.2024

5 minut

Employer branding, czyli jak budować markę pracodawcy w aptece?

Skrót informacji

Angielskie „employer branding” (EB) to nic innego, jak po prostu budowanie marki czy wizerunku pracodawcy – zagadnienie szczególne istotne w realiach rynku pracy pracownika. Nie jest to zatem chwilowa moda, ale rynkowa konieczność. Budowanie wizerunku dobrego pracodawcy pozwala bowiem ograniczyć błędy rekrutacyjne, ale również rotację pracowników.

Obszar z pogranicza HR oraz marketingu

Pojęcie EB wprowadzone zostało dopiero w 2001 r. przez firmę Mc Kinsey i wyznaczyło tym samym nowe trendy w pozyskiwaniu najlepszych specjalistów na rynku pracy. Niestety, wciąż mało jest firm, które działają w ramach employer brandingu. Jedną z przyczyn jest fakt, że EB, to obszar z pogranicza HR oraz marketingu. Znalezienie zatem osoby, która spięłaby te dwie dziedziny, staje się bardzo trudne. Jest to jeszcze trudniejsze, gdy uświadomimy sobie, że budowanie wizerunku dobrego pracodawcy jest niezbędne, jeśli chcemy pozyskać wartościowych pracowników.

Z pewnością niejeden kierownik apteki czy właściciel zastanawia się teraz, czy budowanie wizerunku pracodawcy nie dotyczy tylko dużych korporacji. Ale jeśli zastanowić się nad lokalnym rynkiem pracy, być może kierownicy czy właściciele aptek stwierdzą, że nie warto bagatelizować tego zagadnienia. Należy mieć świadomość, że im szybciej rozpocznie się działania zmierzające do budowania dobrego wizerunku apteki jako pracodawcy, tym szybciej zyskać będzie można i w tym obszarze przewagę nad konkurencją.

Budowanie wizerunku pracodawcy

By rozpocząć działania, trzeba zapoznać się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi budowania wizerunku pracodawcy. Pracę nad EB możemy podzielić na dwie grupy:

Działania zewnętrzne: budowanie atrakcyjnego wizerunku apteki w celach rekrutacyjnych.
Pokazujemy na zewnątrz, co atrakcyjnego dana apteka może zaproponować farmaceucie. Co odróżnia daną aptekę od innych? „Employer  branding” zewnętrzny można realizować poprzez uczestnictwo w targach pracy czy też programy partnerskie z uczelniami. EB to również sam proces rekrutacji. Stworzenie profesjonalnego ogłoszenia staje się kluczowe. Bardzo często, patrząc na ogłoszenie rekrutacyjne widać, jaka kultura panuje w danej organizacji. Po sposobie opisu apteki można wyciągnąć wnioski dotyczące wizerunku pracodawcy. Są to zatem wszelkie działania zmierzające do pozyskania nowych pracowników.

Działania wewnętrzne: skierowane są do obecnych pracowników, zespołu, który jest w danej aptece.
Na budowanie tego wizerunku wpływać będą takie elementy, jak: dobra atmosfera, inwestowanie w pracowników (np. bogata oferta szkoleń czy kursów). Bardzo ważne jest, by obecnym pracownikom zapewnić jak najlepsze warunki pracy. To farmaceuci są najlepszymi ambasadorami apteki.

Analizując „employer branding” na rynku polskim nie jest trudno zauważyć, iż wciąż umacnia się pozycja wyspecjalizowanego, doświadczonego pracownika. Dotyczy to wielu branż, również farmaceutycznej. Młody farmaceuta, reprezentant choćby pokolenia Y, będzie miał inne oczekiwania wobec pracodawcy niż ten, z pokolenia X. Dla młodych specjalistów będzie miało znaczenie, jaka atmosfera panuje w danej aptece. Dla tych farmaceutów znaczenie będzie miał również fakt, czy właściciel lub kierownik apteki da im możliwość rozwoju. Kandydaci mają zatem możliwość przebierania w ofertach i wybierania pracodawcy, który nie tylko zapewni im miejsce pracy, ale inne dodatkowe aspekty (również pozapłacowe). Jak widać, dużą rolę w wyborze apteki ogrywać będą zarówno zewnętrzne jaki i wewnętrzne elementy EB.

Wpływ na pozyskiwanie najlepszych specjalistów i kształtowanie wizerunku firmy

Pracodawcy coraz bardziej zdają sobie sprawę ze znaczenia „employer brandingu”, jego wpływu nie tylko na pozyskiwanie najlepszych specjalistów z rynku, ale również na kształtowaniu wizerunku całej firmy. Dobrze prowadzona polityka budowania wizerunku danej apteki jako pracodawcy wpływa również na postrzeganie jej przez pacjentów i kontrahentów. Właściciele i kierownicy aptek, którzy zwracają uwagę zarówno na zewnętrze jak i wewnętrzne elementy EB, wpływają na budowanie zaufania do firmy.

W aptece, w której mamy zaufany zespół, chcąc rozpocząć działania w obszarze EB, warto zastanowić się, jaką apteką jesteśmy? Jaką markę stanowimy, a jak chcielibyśmy być postrzegani na zewnątrz? Należy zdefiniować, jakimi wartościami się kierujemy, bądź jakimi chcielibyśmy się kierować.

Zrozumienie mechanizmów związanych z „employer brandingiem” i wdrożenie ich w codzienność apteki to ogromny krok do przodu. Tak jak wspomniałam wyżej, to niebywała okazja, by wyprzedzić innych i wyróżnić się na tle konkurencji.

Warto pamiętać!

  • Inwestycja w zbudowanie strategii „employer brandingu” jest długoterminowa.
  • Działania zmierzające do budowania wizerunku pracodawcy muszą być przemyślane i dobrze zaplanowane.
  • W kształtowaniu wizerunku najważniejszą rolę odgrywa właściciel apteki i kierownik (manager).
  • Zaplanowane działania powinny skupiać się na zatrzymaniu w aptece najbardziej wartościowych pracowników.
  • Należy wspierać pracowników w rozwoju ich pasji i doceniać ich pracę.
  • Należy dobrze planować i klarownie przedstawiać ścieżkę rozwoju farmaceuty (bądź innego członka zespołu aptecznego) w danej aptece (firmie).
  • Rolą kadry zarządzającej jest monitorowanie na bieżąco nastrojów farmaceutów i poziomu ich satysfakcji z pracy oraz utożsamiania się z firmą (apteką).

Autor: „Anita Gałek”
trener, coach ICF

Inne artykuły tego autora

Poprzedni artykuł

Wpływ szefa na rozwój pracowników

Następny artykuł

Jak znaleźć czas w natłoku obowiązków?

Polecane dla Ciebie

Szkolenia