Zapytaj eksperta

 8 minut

Jestem kierownikiem apteki. Dostałam wypowiedzenie z pracy, obowiązuje mnie 3-miesięczny okres wypowiedzenia. Na polecenie pracodawcy poszłam na zaległy urlop. W tym czasie pracodawca kazał przedłużyć urlop także drugiej farmaceutce. W tej sytuacji w aptece nie przebywał żaden farmaceuta, co jest niezgodne z prawem. Druga pracownica wyrażała chęć podjęcia pracy, ja także mówiłam, że chętnie będę przebywać w aptece. Pracodawca jednak nie zgodził się na nasze propozycje. Czy brak obecności farmaceuty na moje zastępstwo w tej sytuacji jest moją winą według przepisów?
Za działalność placówki odpowiada podmiot prowadzący aptekę (właściciel), zaś za bieżące funkcjonowanie placówki wyznaczony kierownik apteki. Jednym z obowiązków, które podmiot prowadzący aptekę musi wypełnić, jest zapewnienie właściwej obsady personalnej w aptece. Kwestie zatrudnienia do apteki odpowiedniej obsady leżą zatem po stronie właściciela. Zgodnie z art. 92 Prawa farmaceutycznego: „W godzinach czynności apteki powinien być w niej obecny farmaceuta, o którym mowa w art. 88 ust. 1.” Oznacza to, że podmiot prowadzący aptekę zobowiązany jest zatrudnić kierownika apteki, tj. osobę spełniającą wymagania wskazane odpowiednio w art. 88 ust. 1 i 2 Prawa farmaceutycznego oraz w przypadku, jeśli kierownik apteki jest nieobecny, innego magistra farmacji na jego czasowe zastępstwo. Zgodnie z art. 88 ust. 4 Prawa farmaceutycznego, kierownik wyznacza na czas swojej nieobecności zastępcę, o którym mowa w art. 95 ust. 4 pkt 5 Prawa farmaceutycznego. Jeżeli zatem udając się na urlop jako kierownik apteki wskazała Pani swojego zastępcę, informując o tym wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego oraz okręgową izbę aptekarką, to po stronie właściciela (pracodawcy) leży zatrudnienie takiej ilości osób o odpowiednich kwalifikacjach, by apteka mogła funkcjonować zgodnie z przepisami prawa.

Strony: 1 2 3 4