Specjalizacja – sposób na zdobycie przewagi konkurencyjnej

 8 minut

autor: mgr farm. Maciej Karbowiak
specjalista w zakresie zarządzania i trade marketingu na rynku farmaceutycznym

Umiejętność analizowania sytuacji, trendów i potrzeb pacjentów jest w dzisiejszych czasach kluczowa. Dzięki takim obserwacjom możemy modyfikować model funkcjonowania naszej aptek poprzez wprowadzanie nowych metod pozwalających zwiększyć jej potencjał. Jedną z tych metod jest specjalizacja w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej.

Specjalizacja obok uniwersalizacji jest jedną z dwóch zasadniczych tendencji, które decydują o skuteczności modelu biznesowego apteki, uwzględniających politykę asortymentową. Mówiąc o specjalizacji, należy pamiętać, że aby specjalizować się i osiągnąć sukces w wybranej dziedzinie, trzeba być w niej ekspertem – kolokwialnie rzecz ujmując, każdy powinien robić to, co umie. Należy posiadać wiedzę i doświadczenie, które dają gwarancję bezpieczeństwa i wysoką jakość realizowanych projektów. Specjalizacja to skuteczne konkurowanie i oznacza potrzebę bycia liderem swojego biznesu lub umiejętność wykonywania zadań lepiej, niż robi to konkurencja. Specjalizacja w biznesie jest kluczem do komercyjnego sukcesu. Gdy jednak rozpatrujemy możliwość specjalizowania się w konkretnej dziedzinie, ważne, aby była to decyzja przemyślana i dopracowana pod każdym względem. Tzw. inteligentna specjalizacja to przepis na sukces rynkowy pod warunkiem jasno sprecyzowanej wizji rozwoju, z wykorzystaniem istniejącego potencjału i konsekwentnie realizowaną strategią. Ta zasada sprawdza się także w aptece. Stworzenie unikalnej oferty dla pacjenta jest jedną z najskuteczniejszych metod utrzymania jego lojalności. Jeżeli damy mu coś, czego nie otrzyma nigdzie indziej, siłą rzeczy będzie zmuszony do nas powrócić. Istotne jest to, aby pacjent odwiedzający naszą wyspecjalizowaną w określonym kierunku aptekę wyszedł z poczuciem, iż usługa farmaceutyczna, którą otrzymał, najlepiej zaspokoiła jego specyficzne potrzeby. Musimy zdać sobie sprawę z faktu, że w naszej codziennej praktyce zawodowej nie wystarczy już tylko myśleć o naszym pacjencie – musimy myśleć jak on. Patrzeć na produkty oraz usługi jego oczami, myśleć o jego potrzebach i o tym, jakich wyborów w związku z tymi potrzebami może dokonać. Wszystko po to, by w porę reagować na zmieniające się oczekiwania konsumentów. Specjalizacja to wyszukanie sektorów często niszowych, ale na których apteka może realizować dodatkowe obroty. To także poszukiwanie nowych kanałów i możliwości dystrybucyjnych, opartych o wysokospecjalistyczną czy wręcz ekspercką wiedzę.