Prowadzenie apteki

27.04.2009

5 minut

Jak założyć stronę WWW dla apteki

Posiadanie strony internetowej w prowadzeniu działalności gospodarczej wydaje się być we współczesnym świecie nieodzowne. Tymczasem większość ogólnodostępnych aptek wciąż jeszcze ich nie posiada, a szefowie tych placówek twierdzą, że doskonale radzą sobie bez Internetu, uważając inwestycję w stronę WWW za zbędny wydatek. A jednak, według wielu analiz i prognoz biznesowych dokonywanych na świecie, w ciągu najbliższych5 lat sprzedaż detaliczna oraz biznesowa przeniesie się do Internetu w ok. 50 proc. wszystkich obecnych transakcji. Nie oznacza to, rzecz jasna, że ludzie przestaną chodzić do aptek, ale że to głównie w Internecie będą szukali informacji na temat leków.

Jakie informacje warto umieścić na stronie?


Obecnie podstawowe informacje o niemal każdej aptece w kraju znajdują się na co najmniej kilku stronach internetowych. Na serwisach informacji gospodarczej czy serwisach miejskich pacjenci mają okazję znaleźć informacje o aptekach pełniących w danym dniu dyżur, jak również adresy i numery telefonów do placówek. Rzadko jednak znajdziemy na nich np. informacje na temat godzin otwarcia placówek czy dostępnego w nich asortymentu. Oto lista informacji, które mogłyby znaleźć się na stronie WWW naszej apteki:

  1. Zdjęcia – wnętrza, personelu.

  2. Informacje o właścicielu.

  3. Adres z mapką.

  4. Informacja o sprzęcie medycznym dostępnym na terenie apteki (ciśnieniomierz, pomiar wagi, wzrostu itp.).

  5. Informacje o programach lojalnościowych.

  6. Lista aktualnych promocji wraz ze zdjęciami i opisem produktów.

  7. Określenie szerokości asortymentu.

  8. Możliwość złożenia zamówienia na leki drogą internetową.

  9. Forum umożliwiające dyskusje na ważne dla pacjentów tematy.

  10. Adresy e-mail do korespondencji z apteką.

  11. Kserokopie ewentualnych informacji prasowych o aptece.

  12. Artykuły będące praktycznymi poradami dla pacjentów.


W przypadku udostępniania katalogu produktów wymagana jest prosta w obsłudze wyszukiwarka.

Etap I – adres internetowy


Aby strona naszej apteki mogła zaistnieć w Internecie potrzebny jest wirtualny adres WWW w określonej domenie. Domena jest ostatnim członem adresu internetowego. W Polsce dominują dwa typy domen z końcówką com.pl oraz pl, tak więc adres naszej strony będzie wyglądał: www.aptekax.com.pl lub www.aptekax.pl. W rejestracji adresu pomogą nam firmy zajmujące się tą działalnością, łato dostępne w Internecie. Ceny domen wahają się w granicach 50-100 zł. Domeny aktualizuje się co roku, o co zadba firma, która zajmuje się ich rejestracją.

Etap II – nazwa


Nazwę naszej strony ustalamy sami. W adresie internetowym możemy użyć liter od A do Z (obecnie można już używać polskich znaków, choć jest to mało popularne), cyfr od 0 do 9, a także myślnika. Ze względów technicznych nie można używać w nazwie spacji, jak również rozpoczynać i kończyć domeny myślnikiem. Długość adresu może liczyć 24 znaki, jednak zaleca się skrócenie adresu do minimum, by potencjalnym użytkownikom ułatwić jego zapamiętanie. Reszta zależy od naszej pomysłowości. Trzeba pamiętać, że zarejestrowanie konkretnego adresu internetowego blokuje możliwość innym użytkownikom Internetu posiadanie takiego samego adresu. Tak więc jeśli ktoś już wykupił adres www.apteka.pl to my już jego nie będziemy mogli posiadać, chyba, że ten ktoś przestanie opłacać swoją domenę.

Etap III – projekt, hosting i aktualizacja


Wykonanie strony można zlecić, choć jest to dość drogie (3-4 tys. zł). Mówimy tu o funkcjonalnych, profesjonalnie działających i wyglądających stronach WWW. Istnieją także serwisy oferujące gotowe strony, gdzie za ok. 500 zł kupuje się ich kolejne kopie. Wystarczy tylko umieścić na nich informacje dotyczące naszej apteki (wydatek ok. 100-300 zł). Jeśli chcemy zamieszczać na stronie dane o promocjach leków czy kosmetyków niezbędne będzie jej systematyczne aktualizowanie. Godnym polecenia rozwiązaniem jest kupienie strony w technologii umożliwiającej użytkownikowi samodzielne jej edytowanie. Aktualizowanie informacji wymaga od nas zwykle podstawowej znajomości komputera. Pamiętajmy również, że strona musi być umieszczona na jakimś serwerze dostępnym 24 godziny na dobę i chronionym przed atakami hakerów. To dodatkowy koszt, który gwarantuje jednak bezpieczeństwo naszej witryny.

Etap IV – pozycjonowanie


Królem Internetu jest najpopularniejsza przeglądarka internetowa świata Google. Rzecz w tym, by po wpisaniu w przeglądarkę słowo „apteka” adres naszej placówki znalazł się na jednej z pierwszych stron. Za kolejność na liście płaci się krocie, dlatego lepiej od razu zapomnieć o pierwszych miejscach. Jest jednak alternatywne rozwiązanie. Polega ono na skonstruowaniu strony w sposób, który zmusi wyszukiwarki internetowe, by wyświetlały adres naszej placówki jak najbliżej pierwszej strony wyników wyszukiwania. Jest wiele firm, które już za kilkaset złotych świadczą takie usługi. Zabiegi te, rzecz jasna, nie będą potrzebne, jeśli nasza apteka działa w niewielkiej miejscowości. Jeśli w mieście funkcjonuje osiem aptek, wystarczy, że pacjent wpisze w wyszukiwarce słowo „apteka” oraz nazwę miejscowości, a w mig na pierwszej stronie pojawią się adresy wszystkich ośmiu placówek – wśród nich naszej.


Autor: „Redakcja”

Inne artykuły tego autora

Poprzedni artykuł

Zgrany zespół wróży sukces aptece

Następny artykuł

Konflikt kontrolowany

Polecane dla Ciebie

Szkolenia