Skrót informacji
Praktyczne informacje związane z kontrolą w aptece, zakres kontroli, o uprawnieniach kontrolerów. Co zrobić gdy nie zgadzamy się z wynikami kontroli?
Na wstępie należy zaznaczyć, że stosownie do art. 43 u.r.l. w zw. z § 28 r.r.l. do celów kontroli przez NFZ recepty muszą być przechowywane w aptece wraz z otaksowaniem przez okres 5 lat licząc od zakończenia roku kalendarzowego, w którym: nastąpiła refundacja – w przypadku recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyroby medyczne (dalej: leki); zostały realizowane – w przypadku recept innych niż określone w pkt 1. Przykładowo zatem, jeżeli refundacja nastąpiła 30 września 2013 r., to apteka zobowiązana jest przechowywać recepty do końca 2018 r.
Z powyższego przepisu wynika też, że jeżeli NFZ rozpocząłby kontrolę np. 25 stycznia 2016 r., to uprawniony jest do weryfikacji recept i dokumentacji (związanej np. z realizacją umowy z hurtownią farmaceutyczną) jeszcze z 2011 roku, a więc do 5 lat wstecz.
Zakres kontroli
Zakres kontroli skorelowany jest z nałożonymi na aptekę obowiązkami. Jak wskazuje art. 43 u.r.l., apteka ma m.in. obowiązek:
Stosownie do § 29 ust. 3 r.r.l. kontrola realizacji recept obejmuje badanie i ocenę prawidłowości działań osób wydających w zakresie:
Uprawnienia kontrolerów
Kontrolę aptek i punktów aptecznych zgodnie z art. 107 ust. 5 pkt 13 u.ś.o.z. należy do zadań dyrektora wojewódzkiego NFZ, natomiast kontrolę przeprowadzają pracownicy wojewódzkich oddziałów NFZ na podstawie imiennych upoważnień udzielonych przez NFZ.
W ramach udzielonego upoważnienia kontroler ma prawo do wstępu do pomieszczeń apteki; dostępu do recept, danych, dokumentacji i szeregu informacji (w tym w postaci elektronicznej) oraz wglądu w nie oraz żądania od kierownika apteki i osób zatrudnionych w aptece ustnych i pisemnych wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli.
Gdy nie zgadzamy się z wynikami kontroli
Warto pamiętać, że kierownik lub upoważniony farmaceuta ma prawo zweryfikować poprawność upoważnienia kontrolera. Może także odmówić podpisania protokołu. W takim przypadku zobowiązany jest do złożenia pisemnych wyjaśnień dotyczących przyczyn odmowy w terminie 7 dni od doręczenia protokołu. Uprawniony jest także (w razie podpisania protokołu) do złożenia pisemnych zastrzeżeń w przypadku, gdy nie zgadza się z ustaleniami protokołu, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia wskazując wnioski dowodowe. Efektem przeprowadzonej kontroli jest przekazane podmiotowi kontrolowanemu wystąpienia pokontrolnego zawierającego oceny kontrolowanej działalności, a w razie stwierdzenia nieprawidłowości – także uwagi i zalecenia w sprawie ich usunięcia. Od zaleceń pokontrolnych przysługuje kierownikowi apteki lub podmiotowi prowadzącemu aptekę zażalenie do dyrektora oddziału wojewódzkiego NFZ w terminie 7 dni od ich otrzymania. W przypadku nieuwzględnienia zażalenia w części lub w całości, kierownikowi apteki lub podmiotowi prowadzącemu aptekę przysługuje odwołanie do Prezesa Funduszu. Co istotne, wniesienie zażalenia lub odwołania wstrzymuje wykonanie zaleceń pokontrolnych.
Z danych NFZ wynika, że w III kwartale 2015 r. oddziały wojewódzkie NFZ przeprowadziły łącznie 353 postępowań kontrolnych w aptekach, z czego 312 kontroli zakończyło się przekazaniem zaleceń pokontrolnych.*
Przypis:
* http://www.nfz.gov.pl/o-nfz/kontrole/kontrole-w-aptekach-w-iii-kwartale-2015-r-,6327.html
Podstawa prawna:
Premia jako motywator
Spadek cen w grupach terapeutycznych