Skrót informacji
„Czy okresy zatrudnienia odnośnie ustalenia ogólnego stażu pracy wykazane mogą być tylko świadectwami pracy? Czy może to być np. wpis w starym dowodzie osobistym lub legitymacja ubezpieczeniowa?”
Zgodnie z art. 221 § 1 pkt 6 i § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy[1] pracodawca żąda od osoby ubiegającej się o zatrudnienie podania danych osobowych obejmujących przebieg dotychczasowego zatrudnienia, gdy jest to niezbędne do wykonywania pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku.
Tradycyjnym sposobem dokumentowania przebiegu dotychczasowego zatrudnienia jest świadectwo pracy, wydawane w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy (art. 97 k.p.). Brak jest jednakże racjonalnych podstaw, aby uznać że staż pracy może zostać wykazany jedynie w oparciu o ten dokument. Pracownik niekiedy może pozostawać równolegle zatrudniony u innego pracodawcy i w tej sytuacji nie mógłby udowodnić zatrudnienia świadectwem pracy, skoro wydawane jest ono po ustaniu stosunku pracy.
Wobec powyższego należy przyjąć, że np. za pomocą wpisu w dowodzie osobistym, czy też legitymacji ubezpieczeniowej będzie można wykazać ogólny staż pracy.
W ciąży bez zatrudnienia – co ze świadczeniami ZUS i ubezpieczeniem?
Orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności – zatrudnienie a zasiłek stały