Jak wspierać narząd wzroku?

 5 minut

Narząd wzroku to organ nieprzerwanie narażony na działanie wielu niekorzystnych czynników zewnętrznych. Przyczyniają się one (podobnie zresztą jak sam proces starzenia) do występowania różnorodnych problemów z oczami, które to nierzadko istotnie pogarszają jakość życia.[1] Dlatego też dbanie i wspieranie narządu wzroku jest tak istotne.

— ARTYKUŁ SPONSOROWANY —

Potrzeba:

  • W godzinach popołudniowych do Twojej apteki zawitał Pan Marek. Kojarzysz go z okolicznego banku, do którego sam(a) czasami uczęszczasz.
  • Pan Marek to mężczyzna mający około 30 lat. Zwraca się dziś do Ciebie o pomoc w kwestii swoich oczu. W związku z wykonywaną przez niego pracą coraz częściej odczuwa uciążliwe zmęczenie oczu po całym dniu spędzonym przed komputerem.
  • Przeczytał także w Internecie, że osoby pracujące z monitorami powinny dodatkowo dbać o narząd wzroku, aby wspierać jego poprawne funkcjonowanie.

Czy zatem jesteś w stanie zaproponować mu preparat spełniający przedstawione przez pacjenta wymagania?

Czy pacjent ma zatem zrezygnować z pracy?

Zapewne takie postępowanie byłoby dla jego oczu zbawienne. Niemniej jednak nie uciekniemy przed wszechobecnym promieniowaniem czy też silnym światłem słonecznym. Wsparciem w takiej sytuacji mogą być związki o właściwościach antyoksydacyjnych.

Ochronę przed szkodliwym działaniem stresu oksydacyjnego (który poza światłem niebieskim wywoływać mogą również m.in.: zadymione pomieszczenia, intensywne światło słoneczne, palenie tytoniu, procesy starzenia się organizmu) wspierać mogą związki o działaniu antyoksydacyjnym jak chociażby:

  • Witamina E – silny przeciwutleniacz.[10] Dzięki swojej budowie ma powinowactwo do reaktywnych form tlenu – neutralizując je.[11] W oczach znajduje się głównie w zewnętrznych warstwach fotoreceptorów, dzięki czemu może efektywnie chronić je przed wolnymi rodnikami.[10]
  • Witamina C – silny przeciwutleniacz, który dodatkowo wspiera działanie witaminy E.[10, 11]
  • Cynk – ważny składnik i aktywator wielu enzymów.[6, 10] Posiada właściwości antyoksydacyjne, wchodzi w skład chociażby dysmutazy ponadtlenkowej Cu/Zn, która aktywnie rozkłada wolne rodniki.[6] Co ciekawe – rogówka to miejsce największej koncentracji cynku w organizmie – czy to przypadek?[10]
  • Miedź – podobnie jak cynk jest składową m.in. dysmutazy ponadtlenkowej.[6]
  • Selen – kofaktor enzymów przeciwutleniających, w tym peroksydazy glutationowej, której spora ilość znajduje się na powierzchni oczu.[6, 12]
  • Mangan – to także związek o właściwościach antyoksydacyjnych będący składnikiem chociażby dysmutazy ponadtlenkowej.[6]

A co ze zmęczeniem i wsparciem dobrego widzenia?

Dla wsparcia prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku niezbędne są chociażby:

  • Kwasy omega-3, a przede wszystkim kwas dokozaheksaenowy (DHA), który przyczynia się do utrzymania prawidłowego widzenia (przy spożywaniu 250 mg dziennie).
  • Witamina B2 bierze udział w sprawnym funkcjonowaniu narządu wzroku.[13]
  • Witamina A jest ważna dla poprawnego widzenia.[14] Występuje m.in. w fotoreceptorach i odgrywa istotną rolę w odpowiedzi siatkówki na światło. Dzięki temu wspiera poprawne widzenie.[10]

Wsparciem w sytuacjach zmęczenia oczu mogą być natomiast:

  • Witamina B12, przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia.
  • Kwas foliowy jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania komórek, uczestniczy chociażby w przemianach aminokwasów i kwasów nukleinowych.[15]

Co zatem zaproponować naszemu pacjentowi?

Kwestiami, na których zależy panu Markowi, są przede wszystkim: ochrona oczu (przed czynnikami szkodliwymi i drażniącymi) oraz zmniejszenie uczucia zmęczenia. W tym kontekście zasadne byłoby zarekomendowanie mu preparatu, w którego skład wchodziłyby wszystkie wymienione wyżej składniki.

Odpowiedzią na tego typu problemy jest preparat SuperOptic, w formie kapsułek doustnych. SuperOptic to suplement diety, który dzięki swojemu bogatemu składowi wspiera narząd wzroku i widzenie u osób:

  • młodszych (pracujących przed komputerem, prowadzących po zmroku, narażonych na intensywne światło słoneczne czy też palących papierosy);
  • starszych – narażonych na pogorszenie wzroku związane z wiekiem.

SuperOptic zawiera luteinę i zeaksantynę, które naturalnie występują w plamce żółtej w oku.

SuperOptic wyróżnia się na tle innych preparatów obecnością wolnej (niezestryfikowanej) luteiny (luteina FloraGlo).

Taka forma luteiny to jedyna bezpośrednio wchłaniana do krwioobiegu i znajdowana w surowicy forma tego związku.[9] Badania pokazują, że wolna luteina jest dużo lepiej wchłaniania niż jej estry.[16]

SuperOptic jest wygodny w użyciu, gdyż zalecana dzienna porcja to tylko 1 kapsułka, przyjmowana najlepiej z pokarmem. Przyjmowanie suplementu diety SuperOptic wspiera poprawne widzenia, a także chroni oczy przed stresem oksydacyjnym.

Piśmiennictwo:

  1. Los antioxidantes en el proceso de patologias oculares, Ana Fernandez-Araque, Andrea Giaquinta Aranda, Consuelo Laudo Pardos, Abel A. Rojo Aragues, Nutr Hosp. 2017; 32(2): 469-478.
  2. Obciążenie narządu wzroku podczas pracy z komputerem na stanowiskach o szczególnych wymaganiach percepcyjno-decyzyjnych, Joanna Kamińska, Bezpieczeństwo Pracy, 9/2019.
  3. Ocular and visual discomfort associated with smartphones, tablets and computers: what we do and do not know, Sukanya Jaiswal, Lisa Asper, Jennifer Long, Abigail Lee, Kirsten Harrison, Blanka Golebiowski, Clinical and Experimental Optometry 2019.
  4. Visual fatigue induced by viewing a tablet computer with a high-resolution display, Dong Ju Kim, Chi-Yeon Lim, Namyi Gu, Choul Yong Park, Korean J Ophthalmol 2017; 31(5): 388-393.
  5. Lutein supplementation for eye diseases, Long Hin Li, Jetty Chung-Yung Lee, Ho Hang Leung, Wai Ching Lam, Zhongije Fu, Amy Cheuk Yin Lo, Nutrients 2020, 12, 1721.
  6. Serum concentration of zinc, copper, selenium, manganese, and Cu/Zn ratio in children and adolescents with myopia, Monika Fedor, Katarzyna Socha, Beata Urban, Jolanta Soroczyńska, Monika Matyskiela, Maria H. Borawska, Alina Bakunowicz-Łazarczyk, Biol Trace Elem Res 2016.
  7. Ocena modyfikowalnych czynników ryzyka rozwoju zwyrodnienia plamki żółtej w badanej grupie kobiet po 45-tym roku życia, Joanna Sadowska, Alicja Kujawa, Bromat. Chem. Toksykol.- XLVII, 2014, 4, str. 938-945.
  8. The effects of lutein on eye and extra-eye health, Silvio Buscemi, Davide Corleo, Francesco Di Pace, Maria Letizia Petroni, Angela Satriano, Giulio Marchesini, Nutrients 2018, 10, 1321.
  9. Floraglo lutein: see the difference, Samanta Maci,Kemin Industries, Inc Technical Literature 2010, KHEBB-017-006.
  10. Vitamin and mineral deficiencies in the developed world and their effects on the eye and vision, Andrew Whathman, Hannah Barlett, Frank Eperjesi, Caron Blumenthal, Jane Allen, Catherine Suttle, Kevin Gaskin, Ophthal. Physiol. Opt. 2008, 28: 1-12.
  11. Witamina E – co kryje świat tokoferoli?, Bożena Milanovic, Świat Przemysłu Farmaceutycznego 3/2016.
  12. The role of nutrition and nutritional supplements in ocular Surface diseases, Marco Pellegrini, Carlotta Senni, Federico Barnabei, Arrigo F.G. Cicero, Aldo Vagge, Antonio Maestri, Vincenzo Scorcia, Giuseppe Giannaccare, Nutrients 2020, 12, 952.
  13. Witaminy Ćwiczenia laboratoryjne – teoria, Zakład Analizy Środowiska Uniwersytetu Gdańskiego, 2011.
  14. Składniki pokarmowe wpływające na stan narządu wzroku, Józef Kotwas, Ophthatherapy, Vol.4/Nr 2(14)/2017 (117-120).
  15. Kwas foliowy w fizjologii i patologii, Hanna Czeczot, Postepy Hig Med. Dosw.(online), 2008; 62:405-419.
  16. Serum lutein respons is greater from free lutein than from esterified lutein during 4 weeks of supplementation in healthy adults, Journal of the American College of Nutrition 2010; 29(6): 575-585.