Zarządzanie zmianą w praktyce aptecznej

 7 minut

Weźmy dla przykładu pomysł wprowadzenia do przestrzeni apteki nowych sekcji, typu: porady dermokosmetyczne / trichologiczne. Może zdarzyć się, że kierownik spotka się z dużym oporem farmaceutów, którzy obawiając się zmian będą dopuszczać do głosu różne argumenty: „Po co nam to?”, „Przecież do tej pory wszystko było dobrze”, „Nic dobrego z tego nie wyjdzie”, lub tkwią w ich własnym przekonaniu, że tego typu działania stoją w sprzeczności do etosu ich profesji. Rola kierownika jako osoby zarządzającej zmianą, jest tu kluczowa. Po pierwsze musi być świadomy, że początkowa niechęć do zmian jest naturalną reakcją na propozycję, która burzy porządek. I to jego zadaniem jest umiejętne „zgaszenie czerwonej lampki”. Jeśli chcemy, by zmiana przyniosła efekt, należy przygotować solidna argumentację, czyli odpowiedzieć dlaczego owa zmiana jest ważna i jakie korzyści przyniesie?. Siadając do stołu z całym zespołem warto zapoznać pracowników ze zmianami na rynku, z prawami, jakimi rządzi się biznes w XXI wieku (bo prowadzenie apteki to przecież również biznes), z konieczności wprowadzania zmian itd. Trzeba przekonać pracowników, że zmiany nie są po to, by uprzykrzać im życie (a wielu może tak sądzić), a jedynie próbą uatrakcyjnienia oferty, co w konsekwencji ma prowadzić do uzyskania lepszej pozycji na rynku. Pamiętajmy jednak – jeśli siadamy wspólnie do stołu, to po to, by porozmawiać, a nie wysłuchać monologu jednej ze stron.

Analiza S W O T

S[Strengths] – wewnętrzne mocne strony apteki, czyli wszelkiego rodzaju zalety i atuty, np. wiedza i doświadczenie członków zespołu

W[Weaknesses] – wewnętrzne słabe strony apteki, np. nieumiejętne podejście do pacjenta – zwłaszcza tzw. trudnego pacjenta

O[Opportunities] – szanse, wszelkiego rodzaju zewnętrzne aspekty faworyzujące szansę korzystnej zmiany, np. wybudowanie marketu w pobliżu naszej apteki

T[Threats] – zagrożenia, wszelkiego rodzaju zewnętrzne aspekty, które mogą niekorzystnie wpływać na działania, a nawet je zupełnie zahamować, np. wprowadzenie niekorzystnych zmian prawnych lub pojawienie się w pobliżu mocnej konkurencji

Strony: 1 2 3