Zapytaj eksperta

 4 minuty

Rozważam otwarcie apteki typu „drive”, w której pacjenci mogą dokonywać zakupów bez konieczności wysiadania z samochodu. W Polsce nie ma jeszcze zbyt wielu takich placówek, a jednak stopniowo ich przybywa. Zastanawiam się, czy istnieją jakieś oddzielne przepisy/wymogi prawne, które regulowałyby funkcjonowanie tego typu aptek?
W stosunku do aptek typu „drive thru” ustawodawca nie wprowadził odrębnych przepisów, które regulowałyby ich funkcjonowanie – na różnych etapach, począwszy od otwierania apteki, prowadzenia działalności gospodarczej czy też jej likwidacji. Apteka taka ze względów praktycznych musi być przystosowana do obsługi pacjentów znajdujących się w aucie, tj. odpowiednie usytuowanie i oznaczenie okienka, z którego farmaceuta będzie wydawał leki, położenie umożliwiające bezpośredni dojazd do apteki, ułatwienia dotyczące dokonywania płatności.

Jak często i czy w ogóle pracodawca może wymagać od pracownika aktualizacji kwestionariusza osobowego?
Pracownik powinien, np. przy zmianie dowodu, aktualizować swoje dane osobowe. Z jednej strony umożliwi mu to korzystanie z dodatkowych świadczeń, a z drugiej nie narazi pracodawcy na odpowiedzialność względem ZUS lub Urzędu Skarbowego. Pracodawca może zatem wprowadzić procedury aktualizacji kwestionariusza osobowego przez pracowników, o czym powinni oni być poinformowani (w jaki sposób i kiedy należy zaktualizować kwestionariusz), a następnie dokonywać okresowo przeglądów aktualności danych osobowych pracowników. Uchybienie ze strony pracownika w zakresie aktualizacji danych osobowych może być potraktowane jako naruszenie obowiązków pracowniczych i narazić pracownika na konsekwencje przewidziane przepisami prawa pracy.

Strony: 1 2