Ulotka – niedocenione wsparcie sprzedaży w aptece

 5 minut

Wraz ze wzrostem liczby dostępnych kanałów radiowych, telewizyjnych, całej gamy czasopism, dotarcie do potencjalnego klienta staje się coraz droższe i trudniejsze. Z raportu TNS OBOP zatytułowanego „Zwyczaje zakupowe Polaków związane z nabywaniem leków” wynika, że ulotki dotyczące leków z segmentu OTC oraz suplementów diety są jednym z głównych źródeł informacji o tych preparatach.

Tuż za telewizją

Według raportu skuteczność reklamy docierającej do klientów w postaci ulotki plasuje się na drugim miejscu, zaraz po telewizji. Odsetek osób, które zapoznały się z ulotką wynosił 85 proc. Decyzję zakupu preparatu na podstawie przeczytanej ulotki podjęło zaś 41 proc. osób.
W dalszej części raportu czytamy, że według badaczy aptekarze nie doceniają tego źródła informacji reklamowej. Jedna z głównych przyczyn niedoceniania tego nośnika informacji może wynikać z niecierpliwości, ponieważ ankietowani podejmowali decyzję o zakupie nawet do pół roku od momentu jej otrzymania. Innym ważnym czynnikiem podawanym przez badających był fakt, iż ulotki nie były wkładane do reklamówek z zakupami pacjentów, nie były również dystrybuowane poza apteką, co w znaczący sposób ograniczało liczbę odbiorców i ograniczało ich dostęp do klientów apteki. Obecnie bowiem ulotki są najczęściej umieszczane w specjalnie do tego celu przygotowanych gablotach, wyłożonych na ladzie bądź na stolikach.

Przyciąga nowych pacjentów

Ulotka jest doskonałym źródłem informacji dla pacjenta na temat leków i suplementów diety. Dystrybuowana przez aptekę, z jej logo i danymi adresowymi, staje się silnym medium reklamującym nie tylko produkt, ale również jego producenta oraz aptekę, w której dany preparat został wydany. Pacjenci sięgający po ulotkę mogą czerpać z niej wiedzę na temat samej apteki oraz proponowanego przez nią asortymentu. Informacja ta stwarza pozytywne skojarzenie z daną placówką i może zachęcić do jej ponownego odwiedzenia. Według badań przeprowadzanych przez firmę Farmactive, bezpośrednim efektem działania ulotki jest dla apteki wzrost obrotu szacowany na ponad 5 proc. w skali miesiąca. To chyba najważniejszy czynnik argumentujący podejmowanie tego typu działań marketingowych. Systematyczne akcje reklamowe w postaci ulotek (od kilku do kilkunastu ulotek wydawanych co miesiąc), oparte nie tylko na czynniku cenowym, w dłuższym okresie czasu skutecznie budują wizerunek apteki. Wzrost sprzedaży poszczególnych pozycji znajdujących się na ulotce waha się od 5 do nawet 100 proc.! Wszystko oczywiście jest zależne od rodzaju produktu oraz wielkości grupy docelowej klientów. Dla wielu aptekarzy wzrost sprzedaży z 10 do 17 opakowań wydaje się mało znaczący, bo mało dostrzegalny pod względem finansowym. Jednak ów niewielki wzrost może również oznaczać siedmiu nowych klientów, którzy dzięki ulotce nabyli leki i którzy mogą stać się odtąd stałymi klientami naszej apteki.

Jakość przede wszystkim!

Sukces buduje się małymi krokami. Warto jednak mieć na uwadze, że ulotkę, która ma się przyczynić do zwiększenia obrotu naszej apteki, powinna charakteryzować wysoka jakość. Pamiętajmy, że sposób jej wykonania – jakość papieru, grafika, zawarte na niej treści merytoryczne – buduje wizerunek apteki szczególnie w oczach tych pacjentów, którzy jej próg przekroczyli po raz pierwszy. To, jak ulotka wygląda, będzie mieć istotny wpływ na ich decyzję o ponownym odwiedzeniu naszej placówki w przyszłości. Ile zajmuje przygotowanie ulotki? Opracowanie, grafika, druk oraz ewentualne nawiązanie współpracy z producentami preparatu, którego sprzedaż chcemy zareklamować, kosztuje aptekę zwykle dwa tygodnie pracy. Koszt przygotowania tradycyjnej ulotki waha się między kwotami 700 a 2000 zł netto. Wszystko jest oczywiście zależne od wielkości ulotki, jakości wydruku, papieru oraz nakładu. Do tego dochodzą koszty dystrybucji, które można ocenić na kwotę rzędu 100-300 zł.

Budowanie wizerunku apteki

Wymienione wyżej wydatki oraz czas produkcji ulotki można w łatwy sposób ograniczyć, sięgając po funkcjonujące na rynku rozwiązania marketingowo- informatyczne. Pozwalają one obniżyć czas przygotowania ulotki do 20 minut, jednocześnie sprowadzając wydatki do pokrycia kosztów samej dystrybucji. Pamiętajmy jednak, że ulotka nie jest – jak mówią słowa znanej piosenki – lekarstwem na całe zło. Musi być ona jednym z wielu elementów składowych przemyślanego marketingu stosowanego w placówce. Według przeprowadzanych przez Farmactive badań, współpraca tego rodzaju daje wszystkim stronom korzyści i jest doskonałym narzędziem budującym wizerunek apteki.