Skrót informacji
Obiegowa opinia mówi: „W aptece nie ma zwrotów”. Oczywiście nie jest to cała prawda, choć obowiązujące ustawodawstwo nie ułatwia nam sprawy. Jak wiemy, w aptece mamy do czynienia z kilkoma głównymi grupami asortymentowymi, które będą różniły się sposobem realizacji zwrotów czy reklamacji.
Poniżej przedstawione zostaną podstawowe zasady zwrotów i reklamacji produktów dostępnych w aptece.
Produkty lecznicze i wyroby medyczne wydane z apteki, co do zasady, nie podlegają zwrotowi/reklamacji, natomiast ich zwrot/reklamacja jest możliwa w przypadku wady jakościowej produktu, jego niewłaściwego wydania lub sfałszowania produktu leczniczego. Zasada ta odpowiada regulacji art. 96 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz.U.2019.499 t.j. ze zm.). Istotne przy tej kategorii produktów jest, że przyczyną uzasadniającą reklamację nie jest występowanie np. działań niepożądanych, jakie zostały ujawnione na ulotce producenta. Dla grupy działań niepożądanych nie ujawnionych np. w Charakterystyce Produktów Leczniczych – ChPL ustawodawca przewidział inny obligatoryjny dla apteki tryb związany z procedurą pharmacovigilance, czyli monitorowania działań niepożądanych.
Leki podobnie (jak inne towary) przy zaistnieniu powyżej przytoczonych sytuacji, czyli wady jakościowej produktu, jego niewłaściwego wydania lub sfałszowania, mogą podlegać reklamacji. Jeśli stwierdzimy, że lek ma wadę, np.: pacjent kupił u nas lek w atomizerze i okazało się, że nie działa – ma on prawo zgłosić się do apteki i złożyć reklamację. Pacjent ma prawo zażądać wymiany leku na właściwy wolny od wad, usunięcia wady lub, jeżeli jest to niemożliwe, zwrotu zapłaconej ceny. O niezgodności towaru z umową pacjent powinien zawiadomić aptekę niezwłocznie po jej stwierdzeniu.
Sprzęt medyczny oraz inne niż leki i wyroby medyczne produkty podlegają reklamacji/zwrotowi na zasadach ogólnych. Jeżeli kupiony towar ma wadę, konsument może złożyć reklamację, w której określi swoje żądania dotyczące doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową (przez naprawę lub wymianę) lub zwrotu całości bądź części wpłaconych środków (przez obniżenie ceny czy odstąpienie od umowy). Ważnym jest, czy podstawą składanej reklamacji jest rękojmia, czy gwarancja. Zarówno apteka jak i konsument powinni znać specyfikę obydwu dróg reklamacyjnych:
W zależności od zasad współpracy, zawartych umów i indywidualnych zapisów w gwarancjach, sytuacja może być bardzo różna. Inną z metod jest praca w oparciu o gwarancję serwisu z zapewnieniem urządzenia serwisowego udostępnianego użytkownikowi na czas realizacji reklamacji przez gwaranta.
Życzę wszystkim Państwu jak najmniejszej ilości reklamacji.
System VMI do składania zamówień rewolucjonizuje rynek aptek
Kontrole w aptece – uprawnienia Sanepidu i NFZ