Prawo

13.02.2018

5 minut

Zapytaj eksperta

R E K L A M A
518x55-FP_MF_baner

autor: Piotr Kamiński
radca prawny

Czy dotychczasowe dokumenty potwierdzające uprawnienia ZK tracą ważność w świetle rozporządzenia Ministra Zdrowia z 16 września 2017 r. w sprawie legitymacji i odznaki „Honorowy Dawca Krwi Zasłużony dla Zdrowia Narodu”?
W dniu 16 września 2017 r. weszło w życie rozporządzenie MZ, które m.in. określa wzór legitymacji i odznaki „Honorowy Dawca Krwi – Zasłużony dla Zdrowia Narodu”. Rozporządzenie to było poprzedzone rozporządzeniem MZ z dnia 21 sierpnia 2006 r. w sprawie określenia wzoru oraz szczegółowych zasad i trybu nadawania odznaki honorowej „Zasłużony Honorowy Dawca Krwi”. Niemniej jednak dotychczasowe dokumenty potwierdzające uprawnienia ZK nie tracą ważności. Zgodnie bowiem z art. 10 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o zmianie ustawy o publicznej służbie krwi oraz niektórych innych ustaw Legitymacje „Honorowego Dawcy Krwi”, „Zasłużonego Honorowego Dawcy Krwi” oraz „Honorowego Dawcy Krwi – Zasłużonego dla Zdrowia Narodu” wydane przed dniem wejścia w życie ustawy zachowują ważność po tym dniu.

Czy farmaceuta ma obowiązek sprawdzać tożsamość osoby odbierającej leki na zapotrzebowanie, jeśli w dokumencie wymieniona jest osoba do tego upoważniona?
Zgodnie z §2 ust. 3 pkt 4 rozporządzenia MZ z dnia 18 października 2002 r. w sprawie wydawania z apteki produktów leczniczych i wyrobów medycznych osoba realizująca zapotrzebowanie na produkty lecznicze lub wyroby medyczne jest obowiązana przed ich wydaniem także do sprawdzenia, czy osoba, która zgłosiła się po odbiór produktów leczniczych lub wyrobów medycznych, została do tej czynności upoważniona w zapotrzebowaniu. Tak sformułowany przepis nie oznacza jednak, że jest obowiązana do legitymowania osoby odbierającej leki. Warto jednak na wypadek kontroli zamieścić adnotację, iż osoba, która zjawiła się po odbiór leków, została zweryfikowana. W razie natomiast uzasadnionego podejrzenia co do autentyczności zapotrzebowania farmaceuta ma prawo odmówić wydania preparatu, a w przypadku leków odurzających i psychotropowych po zatrzymaniu zakwestionowanego dokumentu niezwłocznie informuje na piśmie o tym fakcie wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego właściwego do miejsca prowadzenia działalności.

Czy receptę, na której oddział Funduszu NFZ jest inny niż adres zamieszkania pacjenta, trzeba realizować ze 100-procentową odpłatnością, czy też wystarczy wpisać oddział Funduszu z recepty?
Zgodnie z §15 pkt 3 rozporządzenia MZ z dnia 8 marca 2012 r. w sprawie recept lekarskich osoba wydająca może zrealizować recepty zawierające dane, o których mowa w §3 lub zamieszczone zgodnie z §16 także w przypadku, gdy adres pacjenta nie jest zgodny z numerem oddziału wojewódzkiego funduszu. Innymi słowy, recepta z niewłaściwie wypisanym wojewódzkim oddziałem NFZ, np. 07 (mazowieckie) dla pacjenta z adresem zamieszkania w innym województwie, np. lubelskim (03) może być zrealizowana ze zniżką. Błędnie wpisany natomiast przez lekarza numer oddziału NFZ powinien być sprawozdany do Funduszu. To NFZ dokona już odpowiedniej korekty.

Jako pracodawca finansuję pracownikom prywatną opiekę medyczną. Faktura z placówki medyczne określa trzy rodzaje usług:


  1. opieka medyczna w ramach medycyny pracy,

  2. udzielanie świadczeń zdrowotnych zgodnie z umową,

  3. udzielanie świadczeń zdrowotnych dla rodzin.


Medycyna pracy finansowana jest w 100% przez pracodawcę, pozostałe świadczenia medyczne – w 40% (resztę, czyli 60% ponosi pracownik). Jakie będą skutki podatkowe na gruncie PIT? Czy u pracowników i osób współpracujących wystąpi z tego tytułu przychód?
Przekazane na rzecz pracowników, jak i osób współpracujących nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia (pozycja 2 i 3 z faktury, o której mowa w pytaniu) będą stanowić przychód ze stosunku pracy (dla pracowników) bądź z tzw. innych źródeł (dla osób współpracujących, które nie są pracownikami – stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o PIT). Zgodnie z aktualnym orzecznictwem sądów administracyjnych* wykupione przez pracodawcę pakiety świadczeń medycznych stanowią dla pracowników uprawnionych do ich wykorzystania nieodpłatne świadczenie, które podlega opodatkowaniu. Pracodawca jest zobowiązany zatem doliczyć wartość świadczeń opłaconych za pracownika oraz członków jego rodziny (w części w jakiej je finansuje tj. w omawianym przypadku 40% wartości za jaką pracodawca nabył pakiet medyczny) do wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi w danym miesiącu, a także obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy. Wyjątek dotyczy świadczeń medycyny pracy (pozycja 1 z faktury), które na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o PIT jako świadczenia BHP korzystają ze zwolnienia od podatku.

Czy można bez ryzyka zrealizować receptę ze zniżką w przypadku, gdy widniejący na niej numer telefonu jest nieczytelny?
Taka recepta może być zrealizowana ze zniżką. Z brzmienia §16 ust. 2 rozporządzenia MZ z dnia 8 marca 2012 r. w sprawie recept lekarskich wynika, że w przypadku, gdy na recepcie wpisano w sposób nieczytelny lub niezgodny z rozporządzeniem dane dotyczące osoby uprawnionej albo świadczeniodawcy (w tym numer telefonu) osoba wydająca określa je na podstawie posiadanych danych. Osoba wydająca zamieszcza je na rewersie recepty oraz składa swój podpis i zamieszcza je w komunikacie elektronicznym przekazywanym do odpowiedniego wojewódzkiego NFZ właściwego ze względu na siedzibę apteki.

Piśmiennictwo:
* Por. uchwała NSA z dnia 25 maja 2010 r. sygn. akt II FPS 1/10, uchwała NSA z dnia 24 października 2011 r. sygn. akt II FPS 7/10.


Autor: „Redakcja”

Inne artykuły tego autora

Poprzedni artykuł

Dermokonsultacje i inne usługi dodatkowe w aptece – podstawa prawna

Następny artykuł

Zatrudnienie obcokrajowca w aptece

Polecane dla Ciebie

Szkolenia