Prawo

29.09.2018

5 minut

Zapytaj eksperta

R E K L A M A
518x55-FP_MF_baner

autor: Piotr Kamiński
radca prawny

Czy udostępnianie innym członkom zespołu (wywieszanie w gablocie / wysyłanie mailem) listy pracowników podlegających szkoleniom BHP jest zgodne z RODO?

W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.  w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) w art. 6 określono warunki legalności przetwarzania danych osobowych. Jednym z warunków przetwarzania danych osobowych jest niezbędność ich przetwarzania do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (lit. c).
W przypadku szkoleń pracowników z zakresu BHP pracodawca ma podstawę prawną do przetwarzania danych pracowników kierowanych i uczestniczących w tych szkoleniach bez konieczności uzyskiwania od nich zgody na przetwarzanie. Na pracodawcy ciąży bowiem zgodnie z art. 2373 § 2 k.p. obowiązek zapewnienia przeszkolenia pracownika w zakresie BHP przed dopuszczeniem go do pracy oraz prowadzenia okresowych szkoleń w tym zakresie. Szczegółowe zasady szkolenia, jego zakres, wymagania dotyczące treści i realizacji programów szkolenia, sposób dokumentowania szkolenia oraz przypadki, w których pracodawcy lub pracownicy mogą być zwolnieni z określonych rodzajów szkolenia, określa z kolei rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie BHP.
Uzyskanie podstawy prawnej do przetwarzania danych osobowych nie wyłącza jednak obowiązku ochrony tych danych przed dostępem ze strony osób trzecich. Z takim dostępem będziemy mieć z pewnością do czynienia w przypadku wywieszenia listy pracowników podlegających szkoleniu z zakresu BHP np. w ogólnodostępnej gablocie (zamiast skierowania informacji bezpośrednio do zainteresowanych pracowników). Tego typu praktyka wymagałaby zgody pracownika w przeciwnym wypadku mogłoby dojść do naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych. Przy czym zgoda osoby, której dane dotyczą oznacza dobrowolne, konkretne, świadome i jednoznaczne okazanie woli, którym osoba, której dane dotyczą, w formie oświadczenia lub wyraźnego działania potwierdzającego, przyzwala na przetwarzanie dotyczących jej danych osobowych (por. art. 4 pkt 11 w związku z art. 6 ust. 1 lit. a RODO).

Czy w umowach o pracę / aneksach na zmianę wynagrodzenia itp., jeśli wynagrodzenie wpisane jest liczbowo, trzeba je również zapisać słownie? Czy prawo określa taki wymóg, czy jest to raczej dobra praktyka?
Zgodnie z art. 29 § 1 k.p. umowa o pracę określa m.in. wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy ze wskazaniem składników wynagrodzenia. Stosownie zaś do art. 78 § 1 k.p. wynagrodzenie za pracę powinno być tak ustalone, aby odpowiadało w szczególności rodzajowi wykonywanej pracy i kwalifikacjom wymaganym przy jej wykonywaniu, a także uwzględniało ilość i jakość świadczonej pracy. Oznaczenie wynagrodzenia za pracę w umowie powinno polegać na wskazaniu jego składników, ich wysokości oraz podstawy prawnej ich ustalenia. Przepisy nie wskazują natomiast czy wynagrodzenie powinno być określone liczbowo, czy też w inny sposób. W kwestii określenia wynagrodzenia za pracę wypowiedział się Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 3 listopada 1976 r., sygn. akt I PR 165/76. Uznał w nim, że wynagrodzenie – jako istotny element każdej umowy o pracę – winno być określone w sposób dokładny i nie pozostawiający wątpliwości co do umówionych przez strony zasad jego zapłaty. Najczęściej kwota wynagrodzenia określana jest wyłącznie liczbą. W przypadku określenia kwoty wynagrodzenia za pomocą liczby, można dodatkowo opisać tę liczbę słownie. Wynikać to będzie jednak z przyjętej u danego pracodawcy praktyki, a nie z przepisu prawa pracy, ponieważ brak jest norm nakazujących takie działanie.

Czy można zrealizować receptę ze zniżką, jeżeli w danych przedmiotu drukującego jest tylko nazwa i numer telefonu bądź adres mailowy drukarni?
Zgodnie z art. 96a ust. 1e ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne w dolnej części recepty wystawianej w postaci papierowej zamieszcza się, w formie wydruku, nazwę i adres lub numer REGON podmiotu drukującego receptę, a w przypadku, gdy wydruku dokonuje osoba wystawiająca receptę – zwrot „wydruk własny”. Generalnie realizacja recepty ze zniżką bez danych podmiotu drukującego nie jest możliwa. Aczkolwiek w omawianym przypadku w danych brakuje adresu tego podmiotu, który można określić na podstawie nazwy i numeru telefonu. Można by więc przyjąć interpretację, że brakujące dane należy ustalić i opisać na rewersie. Warto zwrócić uwagę na projekt nowelizacji rozporządzenia z dnia 13 kwietnia 2018 r. w sprawie recept dostępny na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia.* W obecnie obowiązującym rozporządzeniu brak jest regulacji w zakresie możliwości realizacji recepty w przypadku braku w dolnej jej części danych podmiotu drukującego receptę lub informacji „wydruk własny”. Z uzasadnienia projektu nowelizacji wynika, że w przypadku gdy nie wpisano lub wpisano w sposób błędny dane podmiotu drukującego, osoba wydająca przyjmuje, że został wpisany.

* https://www.gov.pl/zdrowie/rozporzadzenie-ministra-zdrowia-zmieniajace-rozporzadzenie-w-sprawie-recept


Autor: „Redakcja”

Inne artykuły tego autora

Poprzedni artykuł

Zapytaj eksperta

Następny artykuł

Zapytaj eksperta

Polecane dla Ciebie

Szkolenia