Decyzja o zamknięciu apteki może wynikać z wielu powodów: biznes przestał być opłacalny, właściciel chce zmienić profil działalności, z powodów osobistych, nie może poświęcić tej sferze swojego czasu i zdolności bądź też postanowił zmienić własną działalność na etat w czyjejś firmie. Bez względu na to, co zdecyduje o zamknięciu placówki, procedura likwidacji apteki zawsze jest podobna.
Decyzja organu o wykreśleniu właściciela apteki z rejestru przedsiębiorców wymaga zazwyczaj 14 dni roboczych. Jeżeli właściciel wynajmuje lokal na prowadzenie apteki, powinien z odpowiednim wyprzedzeniem (przewidzianym w umowie) powiadomić właściciela lokalu o wypowiedzeniu umowy najmu. Chyba że zamierza prowadzić w lokalu inną działalność lub nie ma możliwości wcześniejszego jej wypowiedzenia. Jeżeli apteka zatrudnia pracowników powinni oni dostać wypowiedzenia umów o pracę z powodu likwidacji zakładu pracy, zgodne z wymaganiami kodeksu pracy. Dokumenty o wyrejestrowaniu pracowników i ewentualnie także właściciela apteki z ubezpieczenia społecznego, należy dostarczyć do właściwego miejscowo ZUS w terminie 7 dni od daty zaprzestania prowadzenia działalności. Ponadto, przedsiębiorca który kończy działalność powinien zwrócić oryginał i kopię zezwolenia na prowadzenie apteki, a także wyrejestrować książkę narkotyczną i ewidencję pracowników.
W przypadku leków i środków farmaceutycznych, których opakowania zostały napoczęte, apteka może zwrócić się do WIS z wnioskiem, by wydał zgodę na odsprzedaż tych produktów innej aptece. W piśmie należy wskazać substancję określając jej serię, datę ważności oraz ilość. Niesprzedane i niezwrócone produkty lecznicze należy zabezpieczyć w sposób zgodny z prawem. Leki i wyroby medyczne, które nie mogą zostać zwrócone lub odsprzedane, powinny zostać przekazane bezpłatnie, np. do szpitali lub innych placówek ochrony zdrowia lub zlikwidowane. Inna procedura obejmuje środki psychotropowe i odurzające.
Zgodnie z rozporządzeniem resortu zdrowia, leki odurzające i psychotropowe muszą być poddane procedurze utylizacji. O ich występowaniu w magazynie apteki trzeba powiadomić WIS. Do czasu przekazania tych środków do unieszkodliwienia apteka musi je zabezpieczyć w szczelnie zamkniętym pojemniku zbiorczym z banderolą „Do unieszkodliwienia”. Pojemnik z lekami należy umieścić w magazynie, sejfie lub metalowej zamkniętej szafie. Tak zabezpieczony pojemnik oplombowuje Inspektor Farmaceutyczny. Z zabezpieczenia sporządza się protokół w trzech egzemplarzach. Pojemnik wraz z protokołem należy przekazać firmie zajmującej się utylizacją leków. Z przeprowadzonego unieszkodliwienia sporządza się protokół w dwóch egzemplarzach i jeden z nich przesyła do WIS. Warto wspomnieć w tym miejscu, że za likwidację zapasów w aptece odpowiedzialny jest kierownik placówki.
Właściciel apteki, który likwiduje działalność, powinien zmienić sposób wyceny składników majątku w sprawozdaniu finansowym i jest zobowiązany dokładnie opisać, że sprawozdanie było sporządzone w momencie podjęcia decyzji o likwidacji firmy. Ponadto należy podać dane o wycenie i podać szczegółowe informacje o poszczególnych pozycjach sprawozdania finansowego i rachunku zysków i strat.
Pytania do projektu ustawy refundacyjnej
Dochodzenie roszczeń w postępowaniu grupowym