Prawo

07.10.2010

4 minuty

Apteka internetowa

Pytanie Czytelnika:
Prowadzę tradycyjną aptekę ogólnodostępną i chciałbym część asortymentu (niektóre leki i kosmetyki) przenieść również do sprzedaży w sieci. Jakie warunki muszę spełnić, żeby  rozpocząć działalność on-line? Na co muszę zwrócić szczególną uwagę, prowadząc aptekę internetową?

farmaceuta z Zielonej Góry

Dokumenty, personel, pomieszczenie


30 marca 2007 r. Sejm przyjął nowelizację prawa farmaceutycznego z 2001 r., która wprowadziła możliwość prowadzenia wysyłkowej sprzedaży leków, wydawanych bez recepty przez apteki i punkty apteczne. Taką formę sprzedaży przewidziano w art. 68 par. 3 prawa farmaceutycznego. Warunki takiej sprzedaży zostały doprecyzowane w rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie warunków wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych wydawanych bez przepisu lekarza, które obowiązuje od 3 maja 2008 r. (Dz.U. nr 60, poz. 374).

W myśl przepisów, aptekę internetową może prowadzić podmiot, który prowadzi już działająca aptekę tradycyjną lub punkt apteczny. Aby rozpocząć sprzedaż online, oprócz wykupienia domeny internetowej i stworzenia strony www, na której możliwe będzie składanie zamówień, konieczne jest zgłoszenie takiego zamiaru właściwemu miejscowo wojewódzkiemu inspektorowi farmaceutycznemu. W zgłoszeniu powinny znaleźć się dane placówki stacjonarnej, a także adres internetowy, pod którym prowadzona będzie sprzedaż online. Należy to zrobić nie później niż na 14 dni przed planowanym uruchomieniem placówki online.

Konieczne jest również zatrudnienie farmaceuty z prawem wykonywania zawodu lub technika farmaceutycznego z co najmniej dwuletnią praktyką na pełnym etacie. Pracownicy ci będą odpowiedzialni za nadzór nad prawidłową realizacją recept przeznaczonych do wysyłki. Zgodnie z przepisami wspomnianego wyżej rozporządzenia w aptece musi znajdować się miejsce wydzielone z pomieszczenia magazynowego lub ekspedycyjnego i być przeznaczone do przygotowania leków do wysyłki. Farmaceuta musi mieć tam do dyspozycji stół do pakowania przesyłek, szafę lub regał do przechowywania opakowań oraz regał do magazynowania przygotowanych paczek.

Magazynowanie i transport przesyłek musi odbywać się w warunkach, które wykluczają pomieszanie, zabrudzenie lub uszkodzenie, czy dostęp do leków osobom trzecim. Zgodnie z przepisami apteka internetowa odpowiada za jakość leku do momentu jego dostarczenia pacjentowi. Oznacza to, że leki muszą być odpowiednio zabezpieczone i transportowane w odpowiedniej temperaturze w wydzielonych częściach pojazdu, tak aby nie zostały uszkodzone.


Dozwolony asortyment


Apteki internetowe mogą sprzedawać tylko leki wydawane bez przepisu lekarza, suplementy diety, kosmetyki i produkty higieniczne. Właściciele niektórych aptek starali się korzystać z nieprecyzyjnego ich zdaniem przepisu i sprzedawać także leki na receptę, uznając, że kurier dostaje od pacjenta pełnomocnictwo wraz z receptą na zakup leków. Trzeba jednak podkreślić, że  jest to działalność na granicy prawa, bo przepisy zezwalają wyraźnie jedynie na sprzedaż leków bez recepty. Nadzór farmaceutyczny wypowiadał się wielokrotnie na temat tego, że jeżeli byłyby dowody na omijanie przez aptekę przepisów dotyczących sprzedaży wysyłkowej może ona stracić prawo prowadzenia działalności, także jako placówka stacjonarna.

Aby położyć kres ewentualnym wątpliwościom nowy projekt ustawy Prawo farmaceutyczne, który obecnie przygotowywany jest przez resort zdrowia, doprecyzowuje definicję sprzedaży wysyłkowej. W ten sposób wszelkie kontrowersje związane z faktem, czy jest to sprzedaż wysyłkowa, czy działanie przez pełnomocnika (kuriera) przestanie być istotna, bo takie działanie zostanie wyraźnie zabronione przez zapis ustawowy.

Dodatkowe obowiązki


Obowiązkiem aptek internetowych jest także zapewnienie pacjentom możliwości kontaktu telefonicznego w godzinach pracy placówki oraz informowanie pacjentów o właściwościach sprzedawanych leków i preparatów. Oznacza to, że pracę apteki należy zorganizować w taki sposób, aby w czasie jej otwarcia prowadzony był także dyżur telefoniczny.

Prowadzenie sprzedaży leków online wymaga także przechowywania elektronicznej ewidencji zamówień przez trzy lata. Mają one potwierdzać przyjęcie i realizację zamówienia oraz dane osoby zamawiającej produkt leczniczy.

Ponadto, na stronie apteki internetowej musi się znaleźć nazwa i adres przedsiębiorstwa prowadzącego aptekę oraz adres apteki tradycyjnej, a także nazwa organu, który wydał pozwolenie na prowadzenie działalności wraz z odnośnikiem do posiadanego zezwolenia na prowadzenie placówki (w formacie pdf). Pacjent musi mieć jasną informację o cenie leku, formie zapłaty, kosztach i terminie oraz sposobie dostawy.

Ponadto pacjent musi zostać poinformowany o możliwości odstąpienia od umowy zakupy leków w ciągu 10 dni. Zwrócone leki muszą zostać zniszczone i nie mogą trafić do ponownego obrotu.


Autor: „Redakcja”

Inne artykuły tego autora

Poprzedni artykuł

Rola technika farmaceutycznego wymaga doprecyzowania

Polecane dla Ciebie

Szkolenia