Skrót informacji
Cywilizacyjny i społeczny charakter cukrzycy – swoistej epidemii XXI w., spowodował konieczność poszukiwania coraz doskonalszych metod postępowania terapeutycznego w tej chorobie. Dążenie do uzyskania optymalnych wskaźników wyrównania gospodarki węglowodanowej (uzasadnione wynikami dużych badań klinicznych – DCCT i UKPDS) spowodowało konieczność dobrej współpracy lekarza i pacjenta, opartej o aktywny udział chorego w procesie leczenia. Edukacja terapeutyczna stała się zatem niezbędnym elementem leczenia cukrzycy, uświadamiającym choremu zasady i cele postępowania zarówno farmakologicznego, jak i niefarmakologicznego. Edukacja stanowi bowiem podstawę wypracowania pożądanych zachowań pacjenta.
Uważa się, że poprzez zwiększenie odpowiedzialności chorego za rezultaty leczenia, zwiększają się szanse na dobrą kontrolę glikemii i tym samym na uniknięcie groźnych powikłań cukrzycy. Jest to tym ważniejsze, że jak wskazują ostatnie badania, jedynie 7,3% chorych spełnia podstawowe kryteria dobrej kontroli cukrzycy; tylko 37% dorosłych chorych na cukrzycę osiąga stężenie hemoglobiny glikowanej (HbA1c) tylko 36% ma ciśnienie tętnicze tylko 48% – wartości cholesterolu całkowitego. Proces edukacji pacjenta powinien być systematyczny, zaplanowany, oparty o aktualną wiedzę i dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości intelektualnych pacjenta. Zrozumienie przez chorego istoty choroby i zasad postępowania umożliwia w dużym stopniu osiągnięcie sukcesu w terapii. Badania naukowe dowodzą, że edukacja i wynikająca z niej samokontrola chorych powodują poprawę kontroli metabolicznej. Wyrazem tego jest np. obniżenie wartości HbA1c, poprawa parametrów klinicznych (np. obniżenie masy ciała), a także poprawa jakości życia.
Edukacja terapeutyczna w cukrzycy może mieć charakter szkolenia indywidualnego lub grupowego (w małych grupach dobranych według kryterium wieku, cech psychospołecznych, przebiegu choroby oraz metod i celów terapii). Szkolenia grupowe na ogół są domeną klinik i poradni specjalistycznych. W praktyce LR zwykle zastosowanie ma pierwsza z wymienionych metod. Zaletą jest możliwość omówienia z chorym konkretnych zaleceń terapeutycznych w kontekście indywidualnych potrzeb, umiejętności i problemów. Ze względu jednak na limit czasu przewidziany na konsultację, LR powinien realizować „sesje edukacyjne” według określonego planu, odnotowując w dokumentacji tematy już przedyskutowane z chorym. Niezbędne jest również utrwalanie wiedzy pacjenta – stąd konieczne jest powracanie do omawianych wcześniej zagadnień. Niezależnie od przyjętego systemu, w edukacji chorych na cukrzycę należy uwzględnić określony zestaw tematów.
Występujące klasyczne objawy mogą być interpretowane jako związane z innymi schorzeniami lub „typowymi” dla wieku dolegliwościami. Pacjentom należy uświadomić związek pomiędzy hiperglikemią a rozwojem nieodwracalnych powikłań cukrzycy. Edukacja w tym zakresie ma kluczowe znaczenie dla odpowiedniej motywacji do leczenia nawet pomimo braku aktualnych dolegliwości. Zastosowanie insulinoterapii i samokontroli wiąże się także z umiejętnością obsługi wstrzykiwacza (penu) do insuliny i glukomteru. Obsługa tych urządzeń stanowi podstawowy element nowoczesnego, prawidłowego leczenia cukrzycy. Celem jest monitorowanie skuteczności terapii oraz wykrywanie i zapobieganie hipoglikemii i hiperglikemii (zwłaszcza bezobjawowej). Pamiętać należy, że (głównie w początkowym okresie stosowania), pomimo posiadanych dokładnych instrukcji obsługi, chorzy mogą mieć problemy z użytkowaniem penu czy glukometru i zniechęcić się do tego sposobu oceny glikemii. Dlatego też po wstępnym przeszkoleniu, ze względu na potencjalną możliwość błędów lub ryzyko zarzucenia przez pacjenta samodzielnych oznaczeń glikemii, należy okresowo sprawdzać umiejętność i jakość samokontroli. W tym celu lekarz (lub przeszkolona pielęgniarka) powinien planowo co 6 miesięcy oraz zawsze w przypadku wątpliwości co do wiarygodności pomiarów, dokonywać sprawdzenia zarówno stanu technicznego glukometru, jak i techniki samodzielnego, wykonanego przez pacjenta pomiaru glikemii.
– upewnić się, że pacjent zna zasady oznaczania glikemii glukometrem,
– przypomnieć pacjentowi o konieczności kontroli ciśnienia tętniczego (można przypomnieć o ciśnieniomierzu dostępnym w aptece),
– upewnić się, że pacjent zna zasady diety w cukrzycy (m.in. poruszyć kwestię spożywania alkoholu),
– przypomnieć o znaczeniu zdrowego stylu życia (w tym o konieczności podejmowania różnych form aktywności fizycznej, konieczności zwalczania palenia tytoniu).
Rola leków ziołowych we współczesnej terapii
Zastosowanie torasemidu w leczeniu niewydolności serca