źródło: Nia.org.pl
– Apteki to najbardziej dostępne placówki ochrony zdrowia publicznego, jest ich 14,3 tys. Są bardzo często pierwszym miejscem, do którego pacjenci udają się po poradę – podkreślił podczas konferencji inicjującej kampanię Eugeniusz Jarosik, rzecznik Naczelnej Izby Aptekarskiej. Jak mówił, polskie apteki odwiedza dziennie ok. 2 mln pacjentów, a blisko 30 tys. farmaceutów cieszących się dużym zaufaniem pacjentów może świadczyć opiekę farmaceutyczną w leczeniu zespołu uzależnienia od tytoniu. Prof. Witold Zatoński, Prezes Fundacji Promocji Zdrowia, zaznaczył, że co prawda Polacy rzucają palenie, ale idzie im to bardzo wolno. Jego zdaniem trzeba więc szukać nowych pomysłów, jak im w tym pomóc i przyspieszyć ów proces.
Podczas konferencji Prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej, dr Grzegorz Kucharewicz wyraźnie zaznaczył, że kampania nie może być i nie będzie formą programu lojalnościowego ani też promocją apteki, tylko promocją zdrowia. Udział w tej kampanii aptek i farmaceutów to preludium szeroko rozumianej opieki farmaceutycznej. Akcja pokaże, jak można wykorzystać specjalistyczną wiedzę farmaceutów oraz doświadczenie w systemie ochrony zdrowia. Zdaniem dra Grzegorza Kucharewicza, opieka farmaceutyczna to przyszłość polskiego aptekarstwa. O szkodliwych substancjach zawartych w dymie tytoniowym oraz o wpływie biernego palenia na zdrowie mówił w trakcie konferencji dr n. farm. Marek Jędrzejczak.
– Szacuje się, że w 2020 r. POChP (przewlekła obturacyjna choroba płuc) spowodowana przez dym tytoniowy będzie czwartą przyczyną śmiertelności społeczeństwa – ostrzegł wiceprezes NRA. Podkreślił zarazem, że palenie tytoniu wpływa na mechanizmy działania leków, dlatego farmaceuta powinien poinformować o tym pacjenta.
Zakres i formy kampanii to m.in.: akcja plakatowa w aptekach i punktach aptecznych, anonimowe formularze dla pacjentów aptek, którzy chcieliby rzucić palenie, materiały edukacyjne dla farmaceutów i pacjentów, artykuły i programy edukacyjne w mediach, szkolenia dla farmaceutów organizowane we współpracy z okręgowymi izbami aptekarskimi, a także strona internetowa kampanii społecznej. Podsumowanie 1. roku kampanii nastąpi w listopadzie 2015 r. Wsparcia merytorycznego akcji udzielił prof. Maciej Małecki (Warszawski Uniwersytet Medyczny).
Programom dla dzieci nie będą już towarzyszyć reklamy słodyczy
Budżet 2015 – mniej na zdrowie