autor: mgr farm. Maciej Karbowiak
specjalista w zakresie zarządzania i trade marketingu na rynku farmaceutycznym
Jak widać, sposobów na zaakcentowanie atmosfery świątecznej jest wiele. W zależności od rozwiązań, które preferuje właściciel, dzielimy je na rzeczowe lub pieniężne i mogą być one finansowane z bieżących środków lub z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, zwanego dalej Funduszem. Inne zasady obowiązują w przypadku finansowania ze środków funduszu socjalnego – inne, gdy opłaca się je ze środków własnych. Niezależnie od tego świadczenia fundowane pracownikom należy prawidłowo rozliczyć z ZUS i z podatku. Źródła finansowania ich wpływają bezpośrednio na to, czy mogą one być zwolnione ze składkowania (ZUS) i opodatkowania, czy nie. Ważne jest także prawidłowe zakwalifikowanie poniesionego wydatku, gdyż często popełnianym błędem jest mylenie, np. kart przedpłaconych z bonami lub talonami. Karty przedpłacone są rodzajem elektronicznego instrumentu płatniczego i dlatego nie należy ich utożsamiać z bonami lub talonami. Wręczenie pracownikowi takiej karty jest równoznaczne z przyznaniem mu świadczenia pieniężnego. Wspomniane świadczenia mają charakter oficjalny, tym samym powinny być prawidłowo udokumentowane i rozliczone. Jak wiemy, na rynku dostępnych jest dziś wiele rozwiązań, w których to pracodawca może liczyć na wsparcie firm zewnętrznych w realizacji świątecznych świadczeń. Nie od dzisiaj wykorzystywane przez firmy narzędzia trade marketingowe dają możliwość nagradzania efektywności apteki poprzez uczestnictwo w różnego rodzaju działaniach, które możemy realizować właśnie w okresie świątecznym.
Wracając do meritum, świadczenia, o których mowa, można podzielić na trzy kategorie:
Natomiast zwolnieniem podatkowym objęta jest wartość otrzymywanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków Funduszu lub funduszy związków zawodowych – łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Należy pamiętać, że rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi (art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy). Zwolnieniem podatkowym na mocy ww. przepisu objęte są świadczenia rzeczowe, jak i pieniężne, np. paczki świąteczne, karty przedpłacone, pod warunkiem, że:
Gdyby pracodawca sfinansował świadczenia tylko w części z Funduszu (lub funduszu związków zawodowych), podlegałoby one wówczas w całości opodatkowaniu, bowiem art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia z podatku dochodowego ww. świadczenia w całości sfinansowane z Funduszu.
Trzecią możliwością jest finansowane ze środków funduszu socjalno-bytowego i dotyczy to pracodawcy, który nie tworzy Funduszu. Wtedy to może on utworzyć na podstawie układu zbiorowego fundusz na cele socjalno-bytowe. Świadczenia sfinansowane z tego funduszu są zwolnione ze składkowania (ZUS) na podstawie § 2 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia składkowego. Przy czym tylko do wysokości nieprzekraczającej rocznie kwoty odpisu podstawowego (art. 5 ust. 2 ustawy). Świadczenia przyznane pracownikom z funduszu utworzonego na cele socjalno-bytowe są opodatkowane.
Coraz częściej pracodawcy dla wzmocnienia związków zatrudnionych przez siebie osób z firmą oraz ze względów prestiżowych obchodzą uroczyście rocznice rozpoczęcia działalności. Z tego tytułu pracownicy (wszyscy lub wybrani) otrzymują nagrody pieniężne albo drobne upominki rzeczowe. Trzeba wyraźnie zaznaczyć, że świadczenia te mogą być finansowane tylko i wyłącznie ze środków obrotowych płatnika. Zarówno nagrody, jak i upominki z okazji jubileuszu firmy nie mieszczą się więc w ustawowym wykazie i dlatego świadczenia tego rodzaju należy oskładkować na zasadach ogólnych.
Spadek cen w grupach terapeutycznych
Zmora cyklicznych czynności