Farmaceuci, jako przedsiębiorcy, nie tylko mogą, ale również powinni aplikować o środki unijne. Trzeba tylko pamiętać, że rozwój przedsiębiorstwa, nawet tak małego jak apteka, to nie tylko zatrudnienie nowego pracownika czy wprowadzenie nowych produktów i usług. To przede wszystkim rozsądne planowanie przyszłych wydatków, które wpłyną na rozwój firmy. Dlatego zakupy, które zafundować może nam Unia Europejska, powinny być starannie przemyślane, a także spełniać wymagania określone w stosownych dokumentach konkursowych.
- jest zgodny z polityką wspólnotową,
- jest zgodny w wymogami EFRR lub EFS,
- jest spójny z zatwierdzonym programem operacyjnym i spełnia szczegółowe kryteria określone dla tego działania w tzw. uszczegółowieniu programu.
Sama kwalifikowalność projektu rozpatrywana jest na trzech poziomach:
1. kwalifikowalność typu projektu w ramach danego programu operacyjnego,
2. kwalifikowalność projektu w świetle kryteriów określonych w uszczegółowieniu programu (kryteria formalne, m.in. czy wniosek wypełniono zgodnie z instrukcją, czy są wszystkie załączniki oraz kryteria techniczno-ekonomiczne, czyli ocena merytoryczna, m.in. tego czy projekt jest zgodny z celami i zakresem merytorycznym danego działania, a także czy przyczynia się do realizacji szeroko rozumianego celu, jakim jest rozwój regionalny),
3. na koniec rozpatrywana jest kwalifikowalność poszczególnych wydatków.
- budowę, rozbudowę lub rozszerzenie zakresu działalności apteki,
- realizację zasadniczych zmian procesów produkcyjnych lub zmianę w zakresie sposobu świadczenia usług,
- unowocześnienie wyposażenia niezbędnego do prowadzenia i rozwoju działalności apteki,
- budowę, rozbudowę lub przebudowę instalacji i urządzeń sprzyjających oszczędności surowców i energii oraz ograniczaniu emisji szkodliwych substancji do środowiska,
- dostosowanie standardów do norm krajowych i europejskich (certyfikacja wyrobów i usług),
- dotacje na udział w krajowych i międzynarodowych imprezach gospodarczych typu targi i wystawy,
- szkolenia ogólne i specjalistyczne.
Trzeba jednak pamiętać, że samo aplikowanie o unijne wsparcie projektu, w ramach jednego z wymienionych powyżej działań, nie oznacza jeszcze, że projekt zostanie dofinansowany. Ponadto kwalifikowalność danego projektu do wsparcia z EFRR lub EFS nie oznacza, iż wszystkie wydatki, które zostaną poniesione w trakcie jego realizacji, muszą zostać zakwalifikowane do refundacji.
- zakup lub leasing niezbędnego sprzętu i wyposażenia (np. maszyny, specjalistyczne urządzenia, komputery, sprzęt biurowy, meble),
- koszty robót budowlanych związanych z budową, przebudową lub remontem obiektów budowlanych i lokali użytkowych,
- nabycie wartości niematerialnych i prawnych (np. oprogramowanie komputerowe),
- nabycie niezabudowanej nieruchomości, jednak nie może stanowić więcej niż 10 proc. wydatków kwalifikowanych projektu,
- nabycie nieruchomości zabudowanej,
- koszty badań i testów oraz innych usług nie będących doradztwem, a także inne wydatki związane z uzyskaniem lub odnowieniem przez przedsiębiorcę odpowiedniego certyfikatu systemu zarządzania lub certyfikatu zgodności bądź wydanie deklaracji zgodności producenta,
- zakup usługi szkoleniowej, ale nie może stanowić więcej niż 10 proc. wydatków kwalifikowalnych projektu.
- prowizji pobieranych w ramach operacji wymiany walut oraz ujemnych różnic kursowych,
- odsetek od zadłużenia, kosztów kredytu,
- kar i grzywien, wydatków poniesionych w związku z procesami sądowymi oraz z realizacją ewentualnych postanowień wydanych przez sąd,
- wydatków poniesionych na zakup środka trwałego, który był współfinansowany ze środków krajowych lub wspólnotowych w przeciągu 7 lat poprzedzających datę zakupu środka trwałego,
- kosztów nabycia nieruchomości o ile w okresie 7 lat poprzedzających datę dokonania zakupu nieruchomość została zakupiona z wykorzystaniem środków publicznych, krajowych lub wspólnotowych,
- wydatków poniesionych na zakup gruntu w części przekraczającej 10 proc. wartości całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu,
- wydatków na pokrycie kosztów związanych z umową leasingu, a w szczególności: podatku, marży finansującego, odsetek od refinansowania kosztów, kosztów ogólnych, opłat ubezpieczeniowych,
- wydatków na pokrycie opłat związa nych z prowadzeniem rachunku bankowego na potrzeby projektu,
- wydatków na pokrycie opłat od transakcji finansowych dokonywanych w związku z realizacją projektu,
- wydatków poniesionych na wypełnienie formularza wniosku o dofinansowanie projektu i załączników,
- naprawy wyposażenia i środków trwałych zakupionych w ramach projektu,
- podatku VAT, który może zostać odzyskany w oparciu o przepisy krajowe,
- wydatków poniesionych po terminie zakończenia realizacji projektu określonym w umowie o dofinansowanie.
Jak rekrutować pracownika apteki?
Dotacje unijne dla farmaceutów