Skrót informacji
Wydawać by się mogło, że o motywacji powiedziano już wszystko, a zatem wszyscy menedżerowie powinni być świadomi, jak ważny jest to aspekt zarządzania zespołem. Tyle jednak teoria. Bo przecież można znać wiele narzędzi motywacyjnych, ale cóż nam po tej wiedzy, jeśli nie potrafimy jej przekuć na działanie. Warto zatem przypomnieć sobie podstawowe pojęcia związane z motywowaniem, by móc przekuć je w działanie w swojej aptece.
Pewne jest, że nawet jeśli na chwilę obecną wydaje nam się, że mamy zmotywowany zespół, który pracuje na 100, a może nawet na 110 procent swoich możliwości, trzeba być czujnym i dbać o motywację każdego dnia. Wszak to jeden z wielu elementów zakresu obowiązków kierownika apteki. Zanim rozwiniemy temat narzędzi motywacyjnych warto przypomnieć ważny fakt, a mianowicie, że pracownicy w głównej mierze odchodzą od szefa, a nie z firmy. To szef, kierownik jest kluczową osobą odpowiedzialną za motywację pracowników. Poniżej przedstawię podstawowe zagadnienia związane z motywowaniem pracowników.
Komunikacja
To element niezbędny, by motywowanie pracowników mogło się odbywać. Zawsze było to ważne ogniwo w całym łańcuchu narzędzi motywacyjnych. Mając jednak na względzie udział pokolenia Y i Z w rynku pracy, komunikacja ma jeszcze większe znaczenie niż dotychczas. Pamiętać bowiem należy, że młode pokolenia pracowników cenią sobie partnerskie relacje z przełożonymi, bycie z nimi w kontakcie (również poprzez media społecznościowe). Oczekują udzielania na bieżąco informacji zwrotnych.
Atmosfera w pracy
Tutaj też z pewnością wielu kierownikom aptek temat ten wyda się może nieaktualny. Ale okazuje się, że wciąż klimat i atmosfera w pracy są niezwykle ważne, a zatem każdy przełożony powinien przywiązywać do tego dużą wagę. Dobre relacje pomiędzy współpracownikami, pomiędzy współpracownikami a kierownikiem – wciąż są cenny elementem, który wpływa na motywację pracowników. Warto też wspomnieć, że jest to jednocześnie element ograniczający rotację w zespole.
Warto więc postawić na budowanie relacji. Wszelkiego rodzaju spotkania integracyjne będą się z pewnością sprawdzać. Nie można jednak zapomnieć, że na budowanie relacji wpływać będą również bardziej nowoczesne formy integracji, jak choćby uczestnictwo we wszelkiego rodzaju warsztatach rozwojowych (np. z rozwijania kompetencji miękkich).
„Work life integration” w zamian za „work life balance”
Okazuje się, że krzewienie istoty „work life balance” powoli wypierane jest przez nowy trend, a mianowicie „work life integration”. Ta nowa idea wchodzi na rynek pracy wraz z pojawieniem się pokolenia Z. Oznacza to, że młodzi ludzie nie chcą już tak bardzo rozdzielać życia prywatnego i pracy. Istotą jest, by kochać to, co się robi i wykonywać swoją pracę z pasją. Zgodnie z tym, co powiedział kiedyś Konfucjusz: „Wybierz pracę, którą kochasz, a nie będziesz musiał pracować nawet przez jeden dzień w swoim życiu”.
Benefity
Okazuje się, że nie jest sztuką zaproponowanie pracownikom całego pakietu różnego rodzaju benefitów – takie podejście również odchodzi w przeszłość. Dlaczego? Ponieważ okazuje się, że bardzo często taki pakiet dodatkowych świadczeń (np. dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne, karty multisport, itp.) nie zawsze odpowiadały na potrzeby pracowników. Bo przecież nie każdy farmaceuta jest żywo zainteresowany uprawianiem sportów czy korzystaniem z prywatnej opieki medycznej. Tak jak w wielu dziedzinach i tutaj kluczową rolę odgrywa personalizacja. Skuteczniejsze stają się na przykład takie narzędzia, jak system voucherów, kart podarunkowych. Rośnie również wartość kursów i szkoleń.
Przedstawione powyżej narzędzia związane z motywowaniem pracowników to te najbardziej aktualne. Jeśli wiemy już, jakie narzędzia na dzisiaj ma kierownik apteki, należałoby przypomnieć podstawowe zasady związane z motywowaniem pracowników. Oto one:
Efektywność pracy w grupie
Informacja zwrotna w ocenie pracownika – cz. 2