Premia jako motywator

 7 minut

Premiowanie opiera się w dużej mierze na systemie oceny pracownika. Ocena ta może mieć charakter obiektywny lub subiektywny. Obiektywny charakter to dążenie do weryfikowalnej za pomocą wskaźników oceny pracy, natomiast subiektywna ocena jest podstawą premiowania uznaniowego. W większości przypadków uznaniowość jest trendem, od którego przedsiębiorcy odchodzą.

Podstawą wprowadzenia motywowania pracowników poprzez bodziec premiowania finansowego jest osiągnięcie jak najefektywniejszego działania nakierowanego na realizację celów i priorytetów firmy. Skuteczny system premiowania znacznie poprawia konkurencyjność przedsiębiorstwa, gdyż poziom wynagrodzeń powiązany jest ze stopniem realizacji celów. Najważniejsza jest korelacja między wysokością wynagrodzeń a osiąganiem celów ważnych dla firmy i pracodawcy. Obecnie najpopularniejsze systemy premiowe oparte są na zarządzaniu przez cele. Co istotniejsze podniesienie poziomu motywacji wśród pracowników nierozerwalnie wiąże się właśnie z prawidłowym określaniem celów.

Cele mogą przybierać różne formy, dla których jesteśmy w stanie określić mierzalne wartości. Należy pamiętać przy tym o zasadzie SMART, która pokazuje cechy właściwie określonego celu. Zdefiniowany cel musi być:

  • prosty i zrozumiały / SIMPLE,
  • mierzalny / MEASURABLE,
  • osiągalny / ACHIEVABLE,
  • istotny / RELEVANT,
  • określony w czasie (TIMELY DEFINED).

W kontekście stworzenia i wdrożenia sensownego systemu premiowania określanie celów zgodnie z powyższą regułą jest kluczowe.

Bardzo ważnym elementem jest zdefiniowanie premii i ocena czynników motywujących, ale także tzw. demotywatorów, które mogą zaprzepaścić nasze starania. Istotną rolę odgrywa także zmiana nastawienia pracowników z postawy biernej na proaktywną, a sprzyjają temu rozmowy i jasne komunikaty na temat zamiaru wprowadzenia wynagrodzenia zmiennego i wizji premiowania aktywności pracowniczej. Należy także przedyskutować sposób premiowania za zadania wykonywane indywidualnie i za zadania grupowe oraz zaproponować wskaźniki określające liczbowo postawione cele i umożliwiające precyzyjne oraz rzetelne rozliczanie premii.

Strony: 1 2 3