Skrót informacji
Będę wdzięczna za wyjaśnienie obowiązujących zasad realizacji zamówień na pieluchomajtki. Ostatnio przepisy w tej kwestii uległy zaostrzeniu i mamy problem z tłumaczeniem pacjentom zasad refundacji.
Pieluchomajtki należą do tzw. wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie, których wykaz zawarty jest w załączniku do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 maja 2017 r.[1] Pierwszym krokiem w celu realizacji zamówienia na pieluchomajtki dla osób starszych i chorych jest udanie się do osoby uprawnionej do wystawienia zlecenia[2] – lekarza, pielęgniarki lub położnej.[3] Zlecenie pełni jednocześnie rolę wniosku o refundację. Drugim krokiem jest potwierdzenie zlecenia w swoim oddziale NFZ[4] (określony zostanie w tym momencie również limit finansowania). Jeżeli pacjent co miesiąc korzysta z zaopatrzenia w pieluchomajtki na podstawie pierwszego zlecenia, NFZ wystawi kartę zaopatrzenia maksymalnie na okres 12 miesięcy.[5] W okresie ważności karty zaopatrzenia nie trzeba potwierdzać w NFZ kolejnych zleceń. W przypadku, gdy konieczne jest natychmiastowe zaopatrzenie pacjenta w wyrób medyczny poza obszarem zarejestrowania chorego, w potwierdzeniu zlecenia może pośredniczyć oddział NFZ, na terenie którego pacjent przebywa. Trzecim i ostatnim krokiem jest odbiór pieluchomajtek w dowolnej aptece lub sklepie medycznym (również internetowym), który ma podpisaną umowę z NFZ w rodzaju świadczeń zaopatrzenie w wyroby medyczne. Wysokość refundacji zależna jest od kryteriów, na podstawie których została przyznana. W przypadku pacjentów cierpiących np. na nietrzymanie moczu lub stolca wynikające z choroby nowotworowej lub powikłań jej leczenia, wynosi ona 100%, do kwoty 77 zł. W przypadku innych niż nowotworowe problemów zdrowotnych dofinansowanie wynosi 70% (do kwoty 90 zł).[6] Limit ilościowy pieluchomajtek w ramach refundacji wynosi 90 sztuk (wcześniej 60). Należy zauważyć, że zmianie limitu ilościowego nie towarzyszyła zmiana limitu wartościowego.
Uwaga – zlecenia, które do dnia 31 grudnia 2019 r. zostaną wystawione lub wystawione i potwierdzone na zasadach opisanych powyżej będą odpowiednio: potwierdzane i realizowane albo realizowane także na tych zasadach, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2020 r. Wynika to z wdrażania rozwiązania informatycznego NFZ[7], które będzie wspierać procesy elektronicznego weryfikowania i potwierdzania zlecenia – niewymagającego, co do zasady, odbycia wizyty w oddziale NFZ.[8] Zakłada się, że system będzie funkcjonował z początkiem przyszłego roku.
Sprzedaż leków a fakturowanie
Zapytaj eksperta