Łatwiej pojąć narastające w środowisku zniecierpliwienie, jeśli uzmysłowimy sobie fakt, iż na zakończenie procesu legislacyjnego farmaceuci czekają już od 10 lat. Prace nad kolejnymi wersjami zmian w ustawie trwają bowiem od 2001 r. Tymczasem, jeśli wierzyć w niedawne zapewnienia przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia, pakiet projektów ustaw – a wśród nich wyczekiwana nowelizacja Prawa farmaceutycznego, ma zostać przedstawiony jeszcze w czerwcu bieżącego roku.
Obecnie w Ministerstwie Zdrowia trwają prace legislacyjne mające na celu zmianę ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271, z późn. zm.). Celem przedmiotowej nowelizacji jest wdrożenie do krajowego porządku prawnego prawa Unii Europejskiej.
1. Przedmiotowa nowelizacja dokonuje implementacji dyrektywy 2004/27/WE w zakresie art. 10 dyrektywy, tj. wprowadza nowe okresy wyłączności danych. Wyłączność danych to zakaz odwoływania się przez określony czas do dokumentacji rejestracyjnej leku oryginalnego. W chwili obecnej w Polsce obowiązuje 6-letni okres wyłączności danych. W projekcie przyjęty został jednolity okres wyłączności danych dla wszystkich kategorii produktów. Składa się on z podstawowych 8 lat wyłączności danych powiększony o dodatkowe 2 lata wyłączności rynkowej, w czasie którym możliwa będzie rejestracja produktu generycznego, jednak bez prawa wprowadzania go do obrotu. Dodatkowo, w przypadku uzyskania dodatkowego wskazania klinicznego na dany produkt w trakcie pierwszych 8 lat upływu wyłączności, podmiot odpowiedzialny, uzyska dodatkowy rok wyłączności danych (8+2+1).
2. W celu uniknięcia licznie występujących wątpliwości interpretacyjnych wprowadzono definicję „sprzedaży wysyłkowej”.
3. Implementowano dyrektywę Komisji Europejskiej 2005/28/WE z dnia 8 kwietnia 2005 r. ustalającej zasady oraz szczegółowe wytyczne Dobrej Praktyki Klinicznej, w odniesieniu do badanych produktów leczniczych przeznaczonych do stosowania u ludzi, a także wymogi ich wytwarzania oraz importu (Dz. Urz. UE L 091, z 9.04.2005, str. 13), co skutkuje zmianą przepisów dotyczących prowadzenia badań klinicznych.
4. W celu implementacji Orzeczenia TSWE (ETS) C-374/05 Gintec i z konieczności zawarcia w przepisach krajowych, wyinterpretowanego z art. 90 lit. J, Dyrektywy 2001/83/WE zakazu wykorzystywania w reklamie produktów leczniczych skierowanej do ogółu społeczeństwa deklaracji osób trzecich, jeżeli powołują się one w formie nieodpowiedniej, zatrważającej lub wprowadzającej w błąd, co do przypisywanej właściwości uzdrawiającej oraz w zakresie zakazu reklamy produktu leczniczego w formie ogłoszonego w internecie losowania nagród, w zakresie, w jakim taka reklama prowadzi do odbiorców w bezpośredniej jego dystrybucji oraz wprowadzania darmowych próbek, zmieniono przepisy dotyczące reklamy produktów leczniczych w przedmiotowym zakresie.
5. Wprowadzono również przepisy dotyczące wytwarzania produktów leczniczych terapii zaawansowanej. Podjęcie wytwarzania ww. produktów uzależniono od wydania stosownej zgody przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego.
ASA najtańsza prewencjasercowo-naczyniowa
Polprazol 10 mg/14 kaps. czy w tej dawce jest refun