Internetowe Konto Pacjenta ma nową, przydatną funkcję – pacjent sam udostępni swoją historię leczenia lub dane medyczne lekarzowi rodzinnemu albo specjaliście. Oznacza to m.in. że po receptę na specjalistyczne leki pacjent może udać się do swojego lekarza rodzinnego – informuje serwis Rynekzdrowia.pl.
Lekarz z pełnym dostępem do danych medycznych
Obecnie lekarze mają dostęp tylko do tych danych, które sami wpisywali. Nowa funkcja na IKP sprawia, że teraz pacjent może udostępnić te informacje również innemu lekarzowi, u którego akurat odbywa wizytę. W Internetowym Koncie Pacjenta znajdują się informacje m.in. o receptach, jakie pacjentowi wypisywali lekarze. Dotychczas dobrą praktyką było przekazywanie lekarzowi POZ informacji o stanie zdrowia i lekach przepisanych przez specjalistę na podstawie zaświadczenia, które wystawiał specjalista. Obecnie dane te mogą zostać udostępnione lekarzowi POZ właśnie dzięki informacji w IKP, by mógł przedłużyć receptę lub przebadać pacjenta i zmienić leki.
W razie nieobecności „właściwego” lekarza rodzinnego dane mogą zostać udostępnione również innemu lekarzowi POZ pracującemu w przychodni, do której zapisany jest dany pacjent. Podobnie dane od pacjenta może uzyskać dzięki IKP lekarz w innym mieście, np. w przypadku nagłej potrzeby podczas wyjazdu wakacyjnego.
Jak zdalnie upoważnić lekarza do wglądu w dane medyczne?
Lekarza – każdej specjalności i w każdej placówce – można upoważnić do wglądu w informacje medyczne z Internetowego Konta Pacjenta
za pomocą SMS-a. Wystarczy ustalić z nim zakres upoważnienia, np. wgląd do recept. Następnie lekarz prosi o dostęp w swoim systemie gabinetowym, a pacjent otrzymuje SMS z kodem, który należy podać lekarzowi. Wpisanie kodu do systemu upoważnia lekarza do 24-godzinnego wglądu w udostępnione informacje.
Dostęp do danych można dać lekarzowi również przez Internetowe Konto Pacjenta. W tym celu należy:
- Zalogować się na Internetowe Konto Pacjenta;
- Wejść w zakładkę „Uprawnienia”;
- Kliknąć na „Udostępnij dane lekarzowi, pielęgniarce lub farmaceucie”;
- Kliknąć na granatowy przycisk z napisem „Przyznaj dostęp”;
- Zaznaczyć, komu przyznaje się dostęp, np. pracownikowi medycznemu (lekarz, lekarz dentysta, farmaceuta, pielęgniarka, położna lub felczer);
- Odszukać właściwą osobę, wpisując jej imię, nazwisko, numer PWZ (prawa wykonywania zawodu);
- Określić zakres i czas udostępniania danych medycznych;
- Zatwierdzić.
Medyka można upoważnić również
przez aplikację mojeIKP. Aby to zrobić, należy:
- W aplikacji wejść w „Menu”, klikając w trzy krótkie linie w prawym górnym rogu ekranu, a następnie w opcję „Uprawnienia”;
- Wybrać opcję: „Udostępnij dane lekarzowi, pielęgniarce lub farmaceucie” – po rozwinięciu kafelka pojawi się informacja, że w tym miejscu można udostępnić lekarzowi, pielęgniarce, położnej, placówce medycznej e-recepty, e-skierowania i zdarzenia medyczne (takie jak wizyta u specjalisty, pobyt w szpitalu, wizyta na SOR, wyniki badań laboratoryjnych i innych), a aptece i farmaceucie – e-recepty i informacje o wykupionych lekach;
- Kliknąć na „Przyznaj dostęp”, a następnie na jedną z trzech możliwości: pracownik medyczny, placówka medyczna, apteka/punkt apteczny;
- Wpisać dane osoby/placówki: w przypadku lekarza, pielęgniarki lub położnej należy podać imię, nazwisko, numer PWZ (prawa wykonywania zawodu);
- Kliknąć „Szukaj”. Po odnalezieniu w systemie pacjent wybiera, czy dana osoba będzie miała dostęp do wszystkich informacji czy wybranych dokumentów, całej dokumentacji medycznej czy tylko z określonego przedziału czasu;
- Kliknąć „Zapisz”.