Skrót informacji
W rozmowach z kadrą menedżerską często słyszę, że budowanie zaangażowanych zespołów jest bardzo trudnym procesem. Słyszę również, że jest to zadanie niełatwe zwłaszcza, jeśli chodzi o młode pokolenia pracowników. Warto jednak zadać sobie pytanie, z czym mam największy problem? Czy jest to kwestia zarządzania samego w sobie, braku pomysłu, jakie narzędzie motywacyjne zastosować? A może problem tkwi w nieumiejętnej komunikacji i braku wiedzy na temat tego, co motywuje ludzi do pracy?
Wydawać by się mogło, że odpowiedź na pytanie, co motywuje ludzi do pracy, jest proste. Przecież chodzi o zarobki, gratyfikacje finansowe. Otóż nie zawsze, a z pewnością – nie tylko o to. Szukając odpowiedzi na pytanie, co motywuje ludzi do pracy, należy mieć na uwadze, że motywacje te będą różne w zależności od doświadczenia zawodowego, płci, ale też od wieku. Zachęcam do zapoznania się z zagadnieniem mówiącym o związku pomiędzy wiekiem (pokoleniem, jakie reprezentuje pracownik) a rodzajem motywacji do pracy.
Przypomnijmy, że obecnie na rynku pracy mamy kilka pokoleń pracowników, m.in.: X, Y, Z. Pokolenie X to pracownicy urodzeni w latach 1965-1980. Często nazywani pokoleniem „białych kołnierzyków”. Stawiają w głównej mierze na stabilizację zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym. Przedstawiciele tej generacji nie będą zatem ochoczo zmieniali pracy. Bardzo chętnie współpracują w zespołach. Cenią sobie tradycję oraz jakość. Praca jest dla nich najważniejszą wartością. Zmienia się to nieco, gdy zakładają rodziny. Są doświadczonymi pracownikami. Bardzo identyfikują się z firmą, w której potrafią przepracować wiele lat. W pracy ważne jest dla nich bezpieczeństwo, stabilizacja i wynagrodzenie.
Jak zatem motywować przedstawicieli tej generacji?
Dla pokolenia Y dużą wartość stanowi przynależność do określonej grupy społecznej oraz elastyczny czas pracy. Nie będą to zatem pracownicy, którzy chętnie zostaną w pracy po godzinach. Czas wolny jest dla nich bardzo ważny. Są to osoby ciekawe świata, rozwijające swe pasje, często sportowe (sporty ekstremalne to ich domena). Chcąc motywować pokolenie Y, każdy menedżer powinien zdawać sobie sprawę, że pracownicy ci mają zupełnie inne potrzeby niż pokolenie X.
Jak w takim razie motywować pokolenie Z?
Jeśli głębiej się zastanowimy, widać, że poszczególne pokolenia kierują się w życiu innymi wartościami. A zatem narzędzia motywacji używane w stosunku do pracowników również powinny być różne. To, co sprawdzało się zawsze w przypadku Iksów (np. podwyżka), niekoniecznie zmotywuje Zetkę. O ile podział na pokolenia do 2000 r. nie był rzeczą szczególnie trudną, tak po 2000 r. nie jest łatwo takiego podziału dokonać. Należy zwrócić uwagę, że trudno – na przestrzeni 18 lat – znaleźć jakiś szczególnie przełomowy moment, wydarzenie, które mogłoby zdeterminować cechy pokolenia. Bez względu jednak na to, jakie pokolenia w swoim zespole farmaceutów ma kierownik apteki, ważne, by zdawał sobie sprawę z tej różnorodności. Ważne jest również to, by kierownik/menedżer miał w sobie chęć dociec, czym różnią się pracownicy pomiędzy sobą, by znaleźć drogę do komunikowania się z nimi i motywowania ich.
Inspekcja w aptece – prawa i obowiązki
Zarządzanie kategorią i asortymentem produktów