Likwidacja apteki – minimalizacja strat

 11 minut

Jeżeli apteka zatrudnia pracowników, mamy wówczas do czynienia z likwidacją stanowiska pracy. Stanowi ona przyczynę uzasadniającą wypowiedzenie pracownikowi umowy o pracę. Powoduje to obowiązek doręczenia właściwemu miejscowo ZUS w terminie 7 dni od daty zaprzestania prowadzenia działalności dokumentów o wyrejestrowaniu pracowników i ewentualnie także właściciela apteki z ubezpieczenia społecznego. Ponadto, kończąc działalność gospodarczą, właściciel apteki powinien zwrócić oryginał i kopię zezwolenia na prowadzenie apteki, a także wyrejestrować książkę kontroli (o ile apteka nie korzysta ze zwolnienia od prowadzenia obrotu środkami odurzającymi lub substancjami psychotropowymi) i ewidencję pracowników. Efektem podjęcia decyzji o zaprzestaniu prowadzenia apteki będzie również konieczność rozwiązania umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia na wydawanie refundowanego leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego na receptę.

Zagospodarowanie pozostałych w aptece leków

Jeżeli do dnia zakończenia działalności gospodarczej właściciel apteki nie wyprzeda zamówionych wcześniej leków, może starać się zwrócić je do hurtowni farmaceutycznej, w której leki były zakupione. Produkty można zwrócić po cenie pierwotnej zakupu, co w rozliczeniach finansowych należy ująć jako zwrot niewykorzystanych towarów, nie zaś jako umowę sprzedaży. Prawo farmaceutyczne przewiduje możliwość ponownego wprowadzenia do sprzedaży (redystrybucji) leków znajdujących się w oryginalnych i nienaruszonych opakowaniach, magazynowanych we właściwych warunkach oraz o wystarczająco długim terminie ważności. Produkty lecznicze i wyroby medyczne, które z kolei mają zbyt krótką datę ważności lub są napoczęte, mogą zostać przekazane nieodpłatnie, np. do domów opieki społecznej, hospicjów, placówek leczniczo opiekuńczych. Gdy w aptece znajdują się przeterminowane produkty lecznicze bądź surowce farmaceutyczne zawierające środki odurzające lub substancje psychotropowe, kierownik apteki, który jest osobą odpowiedzialną za likwidację zapasów, jest wówczas zobowiązany wystąpić z wnioskiem do wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności o ich zabezpieczenie celem unieszkodliwienia. We wniosku należy podać nazwę środka odurzającego lub substancji psychotropowej, surowca farmaceutycznego, numer serii, datę ważności oraz ich ilość. Szczegóły procedury postępowania w ww. zakresie znajdują się w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 27 lutego 2012 r.* Wynika z niego m.in., że do momentu przekazania tych środków do unieszkodliwienia apteka musi je zabezpieczyć w szczelnie zamkniętym pojemniku zbiorczym z banderolą z napisem „DO ZNISZCZENIA”. Zamknięte pojemniki zbiorcze umieszcza się w wydzielonym pomieszczeniu przeznaczonym do przechowywania środków odurzających, substancji psychotropowych lub prekursorów kategorii 1, a w przypadku, gdy apteka nie posiada takiego pomieszczenia – w zamykanych metalowych szafach, w pomieszczeniach magazynowych. Z zabezpieczenia sporządza się protokół w trzech egzemplarzach. Koszty zabezpieczenia, przekazania do zniszczenia oraz zniszczenia środków odurzających, substancji psychotropowych ponosi właściciel apteki.

Podstawa prawna:
* Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 27 lutego 2012 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu postępowania ze środkami odurzającymi, substancjami psychotropowymi i prekursorami kategorii 1, ich mieszaninami oraz produktami leczniczymi, zepsutymi, sfałszowanymi lub którym upłynął termin ważności, zawierającymi w swoim składzie środki odurzające, substancje psychotropowe lub prekursory kategorii 1.

Strony: 1 2 3 4