Likwidacja apteki – minimalizacja strat

 11 minut

Oczywiście, jak już wspomniałem, w zależności od indywidualnej sytuacji podmiotu prowadzącego działalność apteki, a także formy prowadzenia działalności apteki, tj. od tego, czy jest to np. działalność indywidualna osoby fizycznej, spółki osób fizycznych czy działalność podmiotów określanych, jako spółki prawa handlowego, już same procedury likwidacyjne mogą przebiegać odmiennie, ale i możliwości zakończenia tejże działalności są różne.

Według mnie najistotniejszymi elementami realizacji zamknięcia działalności / likwidacji apteki są:

1. Właściwa ocena sytuacji, która zmusza nas do zamknięcia apteki w tym określenie np. posiadanego potencjału i ewentualnych możliwości „odsprzedaży” prowadzonej działalności. Jest to oczywiście kwestia wymagająca ogólnego rozeznania w realiach rynku. Nie zapominajmy, że często sama lokalizacja, posiadanie tytułu własności bądź najmu czy chociażby nakłady poniesione na adaptację lokalu posiadają wartość rynkową, którą mogą wykorzystać potencjalni zainteresowani prowadzeniem działalności apteki w tej samej lokalizacji (dla przypomnienia – w zależności od regionu średnio 60% – 70% nowych zezwoleń dotyczy starych lokalizacji aptek).

2. Określenie sytuacji finansowej podmiotu prowadzącego działalność, gdyż często zdarza się, że aktywa podmiotu (a w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność – nawet majątek własny) nie starczają na pokrycie zaciągniętych zobowiązań powstałych w trakcie funkcjonowania apteki i jej likwidacji. Od tego parametru jest też uwzględnione, czy likwidacja będzie szybka czy wolna – chodzi o wyeliminowanie strat.

3. Analiza zawartych umów związana z prowadzeniem, a w konsekwencji i wygaszaniem aktywności związanych z prowadzoną działalnością. Szczególnie zwracałbym Państwa uwagę na:

  • umowy najmu lokali (możliwości i okresy wypowiedzenia – często zdarza się, że posiadamy umowę, której nie da się wypowiedzieć przed końcem okresu, na jaki została zawarta!),
  • umowy o pracę, związane np. z odprawami dla personelu,
  • umowy leasingów – wykupy, cesje, wypowiedzenia umów,
  • umowy z kontrahentami, a w szczególności z hurtowniami farmaceutycznymi, w tym umowy cesji, zabezpieczeń – często wekslowych (sprawdzenie umów wekslowych!), a także regulacje dotyczące zwrotu towaru do dostawcy. Tutaj zatrzymałbym się na dłużej, gdyż, jak wiemy hurtownie niechętnie przyjmują towar, a potencjalne zwroty obarczone są wieloma ograniczeniami.

Chciałbym Państwu zwrócić uwagę na jeden ważny i wiążący zapis, (z którym spotykam się często, głównie na fakturach dostaw z tzw. odroczonym terminem płatności, czy jak kto woli – z terminem kupieckim), że do momentu zapłaty za towar przez odbiorcę stanowi on własność dostawcy. Nauczmy się wykorzystywać tego typu zapisy, gdyż często łatwiej jest oddać zakupiony towar, który jeszcze posiadamy, niż za niego zapłacić kontrahentowi pieniędzmi, których podmiot nie posiada.

Strony: 1 2 3 4