Likwidacja apteki – minimalizacja strat

 11 minut

4. Analiza kosztów (tak naprawdę strat) związanych z brakiem możliwości zwrotu towaru, np. ze względu na krótki termin, uszkodzone opakowanie, nie spełniające wymogów formalnych jakiegokolwiek obrotu towarowego. Warto wspomnieć jeszcze o tak prozaicznych czynnościach (bardzo uciążliwych), jak usuwanie metek z opakowań, które to często stanowią istotny motyw odmowy przyjęcia zwrotu. Towar, którego nie uda się nam zagospodarować, z mniejszymi bądź większymi wyjątkami podlega utylizacji. Oczywiście utylizacja stanowi koszt, ale nie zmienia to faktu, że w ogólnym rozrachunku jest to dla nas wydatek.

5. Koszty podatkowe – w większości przypadków uświadamiamy sobie, szczególnie w przypadku, gdy podmiot nie prowadzi pełnej księgowości tylko książkę przychodów i rozchodów, że ze zwróconego do hurtu towaru musimy rozliczyć podatek VAT, a i koszt poniesiony przy zakupie towaru teraz może stanowić nasz dochód (oczywiście istotne tutaj jest wykonanie remanentu likwidacyjnego oraz wycena elementów majątku stałego). Tym jednak powinien zająć się już księgowy.

***

Jak zlikwidować aptekę – krok po kroku:

Obowiązki informacyjne

W pierwszej kolejności właściciel apteki powinien poinformować pisemnie o swojej decyzji wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności. Organ wydaje decyzję, w której stwierdza wygaśnięcie zezwolenia na prowadzenie apteki. O zakończeniu działalności apteki trzeba ponadto poinformować państwowego powiatowego inspektora sanitarnego oraz wydział zdrowia w starostwie powiatowym właściwym dla miejsca prowadzenia apteki, który prowadzi nadzór nad rozkładem godzin pracy aptek ogólnodostępnych działających na terenie danego powiatu. Wreszcie informację taką należy skierować do organu prowadzącego ewidencję działalności gospodarczej. Likwidacja apteki wymaga wyceny majątku i spisu towarów, który należy przekazać do urzędu skarbowego. Jeżeli urząd zakwestionuje przedstawioną wartość, może wydać decyzję o konieczności odprowadzenia skorygowanego podatku. Organ winien podjąć decyzję o wykreśleniu właściciela apteki z rejestru przedsiębiorców w ciągu 14 dni roboczych. Często właściciel apteki na jej prowadzenie związany jest umową najmu z właścicielem lokalu. Powinien on w związku z tym z zachowaniem okresu wypowiedzenia przewidzianego w umowie powiadomić właściciela lok lu o wypowiedzeniu umowy najmu.

Strony: 1 2 3 4