Opieka farmaceutyczna
Jak budować dobrą atmosferę w pracy?
7 minut
Co zatem zrobić? – chciałoby się zapytać – skoro wszystko jest złe! Najbezpieczniej zadać pytanie typu: „Jak mogę Cię wesprzeć?”, „Czego ode mnie oczekujesz?”. Słowem – w sytuacjach konfliktowych koncentrujmy się na rozwiązaniach, a nie na błędach.
Bariery utrudniające kontakt (wg Thomasa Gordona):
- Rozkazywanie, zarządzanie, komenderowanie: „Musisz zrobić XYZ.”; „Przestań tak myśleć.”
- Ostrzeganie, upominanie, grożenie: „Jeśli tego nie zrobisz, to…”; „Gdybyś wiedział/a X, nie zrobił(a)byś Y.”
- Przekonywanie, moralizowanie, perswadowanie: „Nie powinieneś tego robić.”; „Twoim obowiązkiem jest…”
- Radzenie i dyktowanie rozwiązań: „Ja na Twoim miejscu…”; „Najlepsze dla Ciebie rozwiązanie to…”
- Robienie wyrzutów, pouczanie: „Dlaczego to zrobiłaś/eś?”
- Osądzanie krytykowanie, obwinianie: „To, co zrobiłaś/eś, było niemądre.”
- Chwalenie i aprobowanie: „W końcu zaczynasz mówić do rzeczy.”
- Ośmieszanie i zawstydzanie: „Co za brednie opowiadasz!”; „Chyba postradałaś/eś rozum!”
- Interpretowanie, stawianie diagnoz: „Ewidentnie masz problem z…”; „Zrobiłeś to, aby zwrócić na siebie uwagę.”
- Uspokajanie, współczucie: „Na pewno wszystko się ułoży, nie martw się.”
- Przesłuchiwanie, wypytywanie: [zasypywanie pytaniami]
- Odciąganie uwagi, rozweselanie na siłę: „Porozmawiajmy lepiej o czymś miłym.”