Błąd w sztuce aptekarskiej

 6 minut

Błąd w sztuce aptekarskiej

Znacznie poważniejsze są błędy zagrażające zdrowiu, a nawet życiu pacjenta. Wymagają one niezwłocznego kontaktu z pacjentem, najlepiej, bo najszybciej – drogą telefoniczną. Nie zawsze jednak będzie możliwe ustalenie numeru telefonu pacjenta na podstawie danych z recepty. W tym wypadku należy skontaktować się z lekarzem wystawiającym receptę bądź przychodnią. Często posiadają oni numer telefonu pacjenta. Jeżeli powyższe zawiedzie, należy osobiście udać się do pacjenta i poinformować o błędzie. W przypadku, gdy błąd – w ocenie farmaceuty – poważnie zagraża zdrowiu pacjenta, a ww. próby jego naprawy są nieskuteczne, należy skorzystać z pomocy policji.

Farmaceuta ma także prawo odmówić wydania leku. Dotyczy to sytuacji, gdy wydanie leku mogłoby zagrażać życiu lub zdrowiu pacjenta. Odmowę może uzasadniać podejrzenie co do autentyczności recepty lub zapotrzebowania albo co do wieku osoby, dla której została wystawiona recepta.

Co jednak w przypadku, gdy pacjent, który zauważy błąd, będzie chciał zwrócić lek w aptece? Jakie są jego prawa? Co prawda zgodnie z art. 96 ustawy Prawo farmaceutyczne leki wydane z apteki nie podlegają zwrotowi, jednak nie dotyczy to leków zwracanych z powodu wady jakościowej lub niewłaściwego ich wydania, czyli błędu farmaceuty.

Farmaceuta może mieć do czynienia z trzema rodzajami odpowiedzialności: zawodową, cywilną i karną.

Strony: 1 2 3