źródło: Politykazdrowotna.com
"To realne narzędzie walki z dużą liczbą zgonów, którą odnotowaliśmy w ostatnich dwóch tygodniach" – podkreślił szef resortu zdrowia, mówiąc o programie Domowej Opieki Medycznej, którego pilotaż odbywał się w ostatnich tygodniach. Jak dodał, pacjenci zbyt późno trafiają do szpitala, odkładają na ostatni moment to, kiedy potrzebują interwencji medycznej.
"Żeby dobrze uchwycić ten moment, a ma on kluczowe znaczenie, ponieważ tlenoterapia, osocze, remdesivir muszą być podawane w pewnym okienku, gdy jeszcze namnożenie wirusa w ciele pacjenta nie jest takie dynamiczne" – wyjaśniał. "Aby dobrze trafić w ten moment, chcemy, aby wszyscy pacjenci w Polsce z dodatnim wynikiem byli objęci opieką medyczną w domu, aby mieli szansę trafić do szpitala w odpowiednim momencie, gdy terapia i zastosowane środki będą najskuteczniejsze" – mówił.
Minister wyjaśnił, że pulsoksymetry, które pacjentom do domów będzie dostarczała Poczta Polska, łączą się bluetoothem z telefonem pacjenta i zapisywane są tam wyniki w aplikacji PulsoCare, które są za jej pomocą przesyłane do Centrum Kontaktu. W centrum dyżurują specjaliści, monitorują wyniki i w razie potrzeby wezwą do pacjenta karetkę. Aby uruchomić aplikację, potrzebny jest specjalny kod otrzymywany po rejestracji.
W przypadku osób, które mają więcej niż 55 lat następuje automatyczna kwalifikacja do programu. Osoby, które podczas badania podają nr telefonu, otrzymają SMS, a następnie w ciągu 24 godzin od automatycznej rejestracji w programie, pulsoksymetr dotrze do pacjenta. Z kolei osoby poniżej 55. r. życia mogą wypełnić formularz na stronie MZ, aby zarejestrować się w programie. Jest też tradycyjna ścieżka poprzez lekarza POZ. Udział w programie wymaga zainstalowania na telefonie bezpłatnej aplikacji PilsoCare. Po zakończeniu udziału w programie, należy pulsoksymetr zwrócić. Odbierze go również Poczta Polska.
Minister zapewnił, że aplikacja Pulsocare gwarantuje też bezpieczeństwo danych. Aplikacja ma też wersję dla lekarza POZ, aby miał dostęp do bieżących wyników pacjenta, którego prowadzi.
W razie trudności z instalacją lub pytań co do zasad programu, pacjenci mogą dzwonić na Telefoniczną Informację Pacjenta lub techniczna infolinię dedykowaną dla programu. Dla pacjentów, którzy nie mają smartfonów i nie przesyłają danych, również przygotowano ścieżkę; do podawania danych z pulsoksymetru będzie wykorzystany tradycyjny model kontaktu telefonicznego.
Opublikowano nową listę leków zagrożonych brakiem dostępności
Samorząd lekarski postuluje zniesienie obowiązku oznaczania odpłatności na recepcie