Życie jest piękne

25.06.2010

6 minut

W świecie planszy

Popularne "planszówki" przestały być synonimem zabawy tylko dla dzieci. Obecnie odbiorcami nowoczesnych gier planszowych są głównie dorośli. Na polskim rynku pojawiły się gry kooperacyjne, strategiczne, ekonomiczne, zręcznościowe i logiczne. Organizowane są też w wielu miastach Polski konwenty, turnieje i zloty miłośników planszówek. Współczesne gry planszowe zapewniają grającym spory wysiłek umysłowy, napięcie związane z rywalizacją, umożliwiają wybór i realizację własnej strategii, zaskakują, wciągają, pozwalają na żywą interakcję ze współgraczami, ale także odprężają, dają wiele radości. Ponadto uczą – zwłaszcza dzieci- trudnej sztuki wygrywania i jeszcze trudniejszej umiejętności przegrywania, kontrolowania emocji i zasad komunikacji. Często ich fabuły odnoszą się do popularnych filmów i książek, wprowadzają w klimat epok i wydarzeń historycznych, a zatem wspomagają także rozwój intelektualny.

Towarzyska rywalizacja


Planszówki można zabrać właściwie wszędzie – na plażę, do parku, na wieś, w góry. W każdym miejscu można rozłożyć planszę, zaprosić rodzinę, przyjaciół a nawet nieznajomych i rozpocząć partyjkę fascynującej towarzyskiej rozgrywki. Oprócz Chińczyka, Scrabbli czy Mnopoly, które znają właściwie wszyscy, mamy do wyboru też mnóstwo nowoczesnych gier. Poniżej przedstawiamy najciekawsze planszówki, które warto zapakować do wakacyjnej walizki.

Gry rodzinne


„Owczy pęd” został uznany za najlepszą strategiczną grę rodzinną 2008 r. przez amerykański magazyn „Game 100”. Ta emocjonująca gra rozwija spostrzegawczość i logiczne myślenie. Zabawna i pomysłowa fabuła zapewnia świetną, integrującą zabawę graczom w wieku od 10 do 110 lat. Miłe dla oka figurki owieczek wzbudzają sympatię dzieci, natomiast konieczność planowania swoich działań oraz przewidywania ruchów innych graczy doceniają dorośli. Walka o najlepsze miejsca na pastwisku pełna jest emocji i śmiechu. Gracze w przemyślany sposób muszą wykorzystywać umiejętności owiec, przepędzać stada rywali i zdobywać cenne punkty. Rodzicom i dzieciom dostarczą wiele radości podczas wspólnej zabawy, a młodzież i dorośli docenią ją za możliwość grania ze swoimi rówieśnikami. Każdej z tych grup gra gwarantuje wielką dawkę niezapomnianych emocji!
Owczy pęd
- ilość graczy: 2-4
- czas gry: 45 min.
- wiek graczy: od 10 lat
„Polowanie na robale” to z kolei rywalizacja, w której gracze wcielają się w rolę kurczaków walczących o jak najlepsze porcje robali znajdujących się na ruszcie. Wygrywa ten, kto zdobędzie ich najwięcej. Zabawna tematyka idealnie pasuje do tej niezwykle wciągającej i emocjonującej gry. Podczas 20-minutowej rozgrywki należy przez cały czas mieć oczy szeroko otwarte, aby inni gracze nie oskubali rusztu z najlepszych kąsków.
Polowanie na robale
- ilość graczy: 2-7
- czas gry: 20 min.
- wiek graczy: od 8 lat
Wyścigi żółwi? Tak, to możliwe! Te sympatyczne stworzonka w pogoni za sałatą potrafią przemieszczać się całkiem sprawnie dostarczając graczom wyśmienitej rozrywki. Celem gry jest doprowadzenie swojego żółwia do grządki sałaty. Gracze mają do dyspozycji specjalne karty, za pomocą których żółwie przemieszczane są po trasie wyścigu. Podczas rozgrywki gracze często zmuszeni są przemieszczać żółwie należące do innych uczestników zabawy. Żaden z graczy nie wie jednak, jakiego koloru żółwie należą do przeciwników, co gwarantuje wyśmienitą zabawę i wielkie emocje!
Pędzące żółwie
- ilość graczy: 2-5
- czas gry: 20 min.
- wiek graczy: od 5 lat

Fenomen osadników


Do uniwersalnych gier na spotkania ze znajomymi i w gronie rodzinnym należą bardzo popularni obecnie „Osadnicy z Catanu”. Do tej pory, na całym świecie sprzedało się 15 mln egzemplarzy tej gry. Ta fenomenalna planszówka polecana jest jako pozycja obowiązkowa dla wszystkich początkujących planszówkowiczów. Gracze są osadnikami na nowo odkrytej wyspie Catan i rozpoczynając rozgrywkę posiadają dwie osady i dwie drogi. Wydobywają surowce mineralne, którymi mogą potem handlować, gdyż szczególną popularnością cieszy się na wyspie handel wymienny. Dochodzi do wymiany pszenicy na drewno, drewna na cegły itd, wszystko zgodnie z aktualnym zapotrzebowaniem. Osadnicy dążą do rozbudowy swoich osad w miasta, do budowy nowych dróg. Każda osada warta jest jeden punkt, miasto dwa punkty. Punkty otrzymuje się także za wybudowanie najdłuższej drogi, ale nie tylko. Wygrywa ten, kto pierwszy zdobędzie 10 punktów. Atrakcyjne wydanie i nieskomplikowane zasady sprawiają, że przy tej grze świetnie bawią się osoby w każdym wieku. Tury trwają krótko, rozgrywka jest dynamiczna, zwykle o dużej interakcji i sporej dawce śmiechu.
Osadnicy z Catanu
- ilość graczy: 3- 4
- czas gry: 75 min.
- wiek graczy: od 10 lat

Gry „mózgożerne”


Puerto Rico
- ilość graczy: 2- 5
- czas gry: ok.90 min.
- wiek graczy: od 12 lat
„Puerto Rico” to doskonała gra strategiczna (ekonomiczna) uhonorowana licznymi nagrodami i przez wiele miesięcy utrzymująca się w czołówce prestiżowego światowego rankingu planszówek: Board Game Geek. Gracze wcielają się w role właścicieli plantacji na Puerto Rico w czasach, gdy na morzach panowały żaglowce. Każdy z plantatorów może uprawiać: zboże, kawę, cukier, tabakę i indygo, a jednocześnie muszą się starać, aby to właśnie ich firma prosperowała najlepiej. Unikalny system gry pozwala graczom samodzielnie wybierać kolejność faz w każdej turze, a gracz, który potrafi wykorzystać to z najlepszym skutkiem dla siebie, wygrywa grę. W każdej turze gracz wciela się w innego bohatera, począwszy od kapitana, burmistrza, budowniczego...aż do poszukiwacza. Celem gry jest rozwijanie plantacji, sieci produkcji a także infrastruktury wyspy.
Caylus
- ilość graczy: 2- 5
- czas gry: ok.90 min.
- wiek graczy: od 12 lat
„Caylus” to kolejna gra ekonomiczna, która zrobiła furorę na rynku gier planszowych. Tutaj każdy z graczy wciela się w rolę budowniczego, a jego celem jest zarządzanie swoimi robotnikami (ma do dyspozycji sześciu) w celu pozyskania materiałów, surowców oraz funduszy - dukatów. Gromadzone materiały służą do rozwoju infrastruktury miasta Calylus, co w konsekwencji daje możliwość wznoszenia zamku złożonego z lochów, murów i wież. Budowa stanowi główny cel gry. Gdy wzniesiemy zamek w całej okazałości gra w zasadzie się kończy, a wygra gracz, który podczas tej budowy uzyskał najwięcej punktów znanych punktami prestiżu.


Autor: „Redakcja”

Inne artykuły tego autora

Poprzedni artykuł

Kulturalny czerwiec

Następny artykuł

Ujarzmić męskie królestwo

Polecane dla Ciebie

Szkolenia