W jednym z poprzednich odcinków naszego cyklu rozpisaliśmy obrót apteki jako następujące równanie:
wartość sprzedaży = liczba pacjentów*
[*wartość koszyka zakupowego]
W niniejszym artykule zajmiemy się pierwszym czynnikiem, czyli liczbą pacjentów.
1. Rozpoczęcie rozmowy
„Dzień dobry, nazywam się Maria Kowalska, jestem z Apteki X. Przeprowadzamy drobne badanie na temat naszej apteki. Czy mogę Pani/Panu zadać kilka pytań?”
2. Właściwa ankieta:
- Czy zdarza się Pani/Panu korzystać z naszej apteki?
Jeśli tak:
- Czy jest Pani/Pan zadowolona/y z korzystania?
Jeśli tak:
- Z czego jest Pani/Pan zadowolona/y?
- Czy widział(a)by Pani/Pan potrzebę poprawienia czegoś w funkcjonowaniu apteki?
- Czy jest to jedyna apteka, z której Pani/Pan korzysta?
- Dlaczego korzysta Pani/Pan także z innych aptek?
[KONIEC]
Jeśli nie:
- Dlaczego nie jest Pani/Pan zadowolona(y)?
- Co apteka mogłaby poprawić?
- Jeśli apteka poprawiłaby wszystko to, o czym Pani/ Pan mówi, to czy zaczęłaby/zacząłby Pani/Pan z niej korzystać?
[KONIEC]
Jeśli nie zdarza się korzystać z tej apteki:
- Czy korzysta Pani/Pan z innej apteki?
Jeśli tak:
- Czy ma Pani/Pan jakąś wiodącą aptekę, w której zaopatruje się Pani/Pan w leki?
- Co zdecydowało, że jest to właśnie ta apteka?
- Co jest dla Pani/Pana najważniejsze podczas wizyty w aptece?
[KONIEC]
Jeśli nie, to kończymy.
3. Zakończenie:
„Bardzo dziękuję za poświęcony mi czas i zapraszam w przyszłości do naszej apteki.”
I tak, możemy dowiedzieć się m.in.:
- Co podoba się i co pacjenci cenią sobie w naszej aptece (być może będą to czynniki, które mogą przyciągać innych do naszej apteki, jeśli je głośniej zakomunikujemy, np. reklamą na autobusie)?
- Co nie podoba się w naszej aptece i co wymaga zmiany?
- Dlaczego pacjenci wybierają inną aptekę?
Na podstawie rezultatów tej ankiety możemy w aptece zaproponować wiele zmian, które na nowo przyciągną pacjentów do apteki. Jednak pamiętajmy o tym, że sama zmiana nie wystarczy. Wydłużenie godzin pracy apteki, zorganizowanie w placówce samoobsługi, rozszerzenie asortymentu nic nie dadzą, jeśli pacjentom, którzy nie przychodzą do naszej apteki nie zakomunikujemy tych zmian. Każde ulepszenie w aptece, każda zmiana jest dobrym pretekstem marketingowym do reklamy apteki.
Do przykładów popularnych zmian w aptece komunikowanych pacjentom można zaliczyć sformułowania:
Podsumowanie
Prowadząc aptekę niezwykle łatwo popaść w rutynę. Dlatego zachęcam Państwa do przeprowadzania raz na jakiś czas opisanego powyżej badania marketingowego. Dostarczy Wam ono wielu inspiracji, wskazówek i ułatwi wprowadzanie zmian. Przede wszystkim zaś zwiększy prawdopodobieństwo odzyskania utraconych pacjentów, a może nawet przysporzy Waszej placówce nowych.
Granice odpowiedzialności zawodowej
Jak bezpiecznie wydawać zamienniki oczekujące na refundację