Pacjenci mają głos

 5 minut

Kształtowanie postaw obywatelskich

Jakkolwiek nadawanie pacjentom uprawnień przynależnych dotychczas profesjonalnym pracownikom sektora ochrony zdrowia jest wynikiem implementacji przepisów unijnych na polskim gruncie, warto zauważyć, że jest również przejawem budowania świadomości i odpowiedzialności obywatelskiej. Taki stan rzeczy cieszy Krystynę Barbarę Kozłowską, Rzecznika Praw Pacjenta. – Od czasu wejścia w życie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, tj. od 2009 r., wprowadzane zmiany nadały pacjentom nie tylko wspomniane już prawo do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych, ale również możliwość dochodzenia odszkodowania i zadośćuczynienia przed wojewódzkimi komisjami ds. orzekania o zdarzeniach medycznych – przyznaje rzecznik. Na przykładzie liczby wniosków kierowanych do wojewódzkich komisji widać, że pacjenci coraz chętniej korzystają z nowo wprowadzonych uprawnień – w 2012 r. do wojewódzkich komisji wpłynęło łącznie 404 nowych wniosków, a w 2013 r. liczba ta wynosiła już 1085. – Myślę, że wzrost liczby zgłoszeń kierowanych do Biura oraz wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych świadczy o tym, że pacjenci są coraz bardziej świadomi, że coraz częściej chcą dochodzić swoich praw i nie zgadzają się na paternalizm medyczny – przyznaje Krystyna Barbara Kozłowska.

Strony: 1 2 3