Opieka farmaceutyczna

12.02.2021

4 minuty

„Moja e-wizyta” – lista kontrolna dla pacjenta już do pobrania!

Skrót informacji

Eksperci Sekcji Rytmu Serca Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego opracowali listę kontrolną dla wszystkich pacjentów korzystających z e-wizyty lekarskiej. Jednostronicowy szablon pomoże zaoszczędzić czas pacjenta i lekarza oraz nie zapomnieć o niczym ważnym. Bezpłatny formularz do wydruku można pobrać ze strony internetowej Sekcji Rytmu Serca PTK.

Jeśli chodzi o konsultacje lekarskie, obecna dynamiczna sytuacja epidemiczna powoduje, że zdalne formy opieki telemedycznej w wielu przypadkach są i wciąż będą formułą pierwszego wyboru – zarówno ze strony chorych, jak i placówek ochrony zdrowia, które zaproponują je swoim pacjentom – mówi dr hab. n. med. Andrzej Przybylski, prof. Uniwersytetu Rzeszowskiego, kierownik Kliniki Kardiologii z Pododdziałem Ostrych Zespołów Wieńcowych w Klinicznym Szpitalu Wojewódzkim nr 2 im. Św. Jadwigi Królowej w Rzeszowie, przewodniczący Sekcji Rytmu Serca Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego.

Z obserwacji z codziennej praktyki klinicznej kardiologów z Sekcji Rytmu Serca PTK wynika, że pomimo początkowych obaw, coraz więcej pacjentów dobrze odnajduje się w zdalnych formach konsultacji medycznych. Eksperci SRS PTK zwracają przy tym uwagę, że najczęstszymi wyzwaniami w prawidłowej realizacji e wizyty okazują się nie problemy techniczne, a kwestie organizacyjne.

– Brak przygotowanego numeru PESEL, gorączkowe poszukiwania ostatnich wyników badań czy wyciszony telefon to przykłady komplikacji, które od czasu do czasu się zdarzają, a których można łatwo uniknąć, odpowiednio przygotowując się do e-konsultacji lekarskiej. Z myślą o pacjentach przygotowaliśmy prosty jednostronicowy szablon w formie listy kontrolnej, który usprawni przygotowania i przebieg zdanej konsultacji – mówi prof. Andrzej Przybylski.

Opracowany przez ekspertów Sekcji Rytmu Serca PTK formularz zawiera miejsce na zapisanie daty i godziny planowanej e-wizyty oraz listę informacji, o które może zapytać lekarz.

– Pytanie o PESEL zadajemy zgodnie z przepisami prawa, by mieć pewność, że właściwie zweryfikowaliśmy tożsamość naszego pacjenta. Standardem, zwłaszcza w przypadku nowych pacjentów, są pytania o schorzenia przewlekłe i stale przyjmowane leki oraz o ich dawki. Lekarz może zapytać także o to, na co uczulony jest pacjent. Przygotowanie tych informacji pozwoli uniknąć nerwowych poszukiwań i zaoszczędzić nawet kilkanaście minut. W realiach bardzo napiętego harmonogramu e-wizyt w obecnych trudnych warunkach epidemicznych każda minuta jest na wagę złota, a zatem naprawdę warto postarać się jak najlepiej przygotować do telekonsultacji – zachęca prof. Andrzej Przybylski.

Chociaż zdalna forma wizyty znacząco ogranicza możliwości zbadania pacjenta, pomocnymi informacjami dla lekarza są parametry, które w wielu przypadkach może samodzielnie zmierzyć i podać sam pacjent.

– Jestem diabetykiem z innymi schorzeniami towarzyszącymi. W moim przypadku podczas wizyty zawsze pada pytanie o wartości poziomu cukru i ciśnienia tętniczego krwi. Regularnie prowadzę pomiary za pomocą domowego ciśnieniomierza i glukometru, a wyniki zapisuję w dzienniczku pacjenta. Na wizycie po prostu pokazuję lekarzowi ostatnie wartości – mówi Pani Anna, pacjentka z Warszawy.

Z doświadczenia pacjentów i lekarzy wynika, że podczas zdalnej wizyty dość często zdarza się pacjentom zapomnieć o ważnym pytaniu do lekarza lub poproszeniu go o wystawienie recepty na stale przyjmowane leki. Zdaniem prof. Andrzeja Przybylskiego przyczyną może być fakt, że w czasie e wizyty poruszanych jest stosunkowo wiele kwestii – od organizacyjno-technicznych do medycznych – i nawet ważna sprawa może łatwo umknąć z pamięci.

– W formularzu pacjenta zaprojektowaliśmy osobne moduły: „Zapytać lekarza o” i „Poprosić o wystawienie recepty na”. Zależało nam, by pacjentom jak najłatwiej było uporządkować myśli i podczas wizyty jasno przedstawić lekarzowi swoje pytania, wątpliwości i potrzeby. Wtedy my, lekarze, jesteśmy w stanie możliwie najskuteczniej pomóc naszym chorym – wyjaśnia prof. Andrzej Przybylski.

Specjalne miejsce w formularzu pacjenta opracowanego przez ekspertów Sekcji Rytmu Serca Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego zajmuje moduł poświęcony przygotowaniu technicznemu do e-wizyty.

– Czy telefon jest naładowany, a dzwonek niewyciszony? Czy mam dostęp do internetu, a ustawienie internetowej kamerki jest właściwe? Czy przygotowałem notes i długopis, by łatwo zanotować zalecenia przekazywane przez lekarza? Zadanie sobie tych pytań przed e-wizytą pomoże zrealizować zdalną konsultację spokojnie i skorzystać z niej najlepiej, jak to możliwe – przekonuje prof. Andrzej Przybylski.

Bezpłatny formularz do wydruku można pobrać TUTAJ.


Autor: „Farmacja Praktyczna”

Nowoczesne medium branży farmaceutycznej. 78% farmaceutów wskazuje na „Farmację Praktyczną” jako najbardziej rozpoznawany magazyn w segmencie magazynów branżowych adresowanych do pracowników aptek.

Inne artykuły tego autora

źródło: Sekcja Rytmu Serca Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego


Poprzedni artykuł

Świadomy pacjent z padaczką

Następny artykuł

Pęknięcia skóry w okresie zimowym

Polecane dla Ciebie

Szkolenia