Skrót informacji
Pomysł jest prosty. Skoro trudno znaleźć sponsora, który wyłoży dużą sumę pieniędzy na nowy projekt i zaufa nieznanej osobie, można poprosić o drobne datki większą liczbę osób, przekonując ich do fajnego pomysłu. W czasach ogromnej popularności serwisów społecznościowych dotarcie z nowym pomysłem do wielu osób nie jest problemem. W zamian za datki „zbieracze” oferują coś ekstra – udział w filmowym projekcie, limitowaną edycję płyty albo książkę ze specjalną dedykacją. Dzięki temu wspierający projekt mają poczucie, że są częścią projektu, który właśnie powstaje i lepiej się z nim identyfikują.
Również w Polsce zainteresowanie crowd fundingiem rośnie. W ciągu ostatnich miesięcy wystartowało kilka podobnych projektów – PolakPotrafi.pl i ProjektStarter.org. Na razie daleko im do sukcesów zagranicznych portali, ale powoli się rozkręcają i mają już na koncie pierwsze sukcesy i sfinansowane projekty.
Dzięki serwisowi PolakPotrafi.pl udało się sfinansować już sześć inicjatyw – m.in. wycieczkę dookoła Europy dla grupy sześciorga przyjaciół, wyjazd do USA dla ViceMiss Polski Osób Niesłyszących czy wydanie płyty z muzyka chrześcijańską. Łącznie wszystkie te akcje uzbierały ponad 56 tys. zł.
To właśnie artyści najczęściej zbierają fundusze wykorzystując crowdfundingowe mechanizmy. Najsłynniejsza i najstarszą platformą tego typu była strona Sellaband.com określana mianem społecznościowej wytwórni muzycznej. Umożliwia ona artystom prezentowanie swojej muzyki oraz zbieranie środków na wydanie płyty. Fani artysty mogą kupować warte 10 dolarów „akcje”. Gdy zbiorą 50 tys. dolarów, wydają album. Zyski ze sprzedaży są dzielone równo między zespół, fanów i SellaBand. Dzięki temu każdy, kto zainwestuje w „swojego” artystę, staje się niejako jego wydawcą. Do dzisiaj fani wpłacili na konto sellabandowych artystów ponad 3 mln dolarów. To dzięki Sellaband.com swoją debiutancką płytę „It Might Like You” trzy lata temu wydała mieszkająca w Berlinie polska wokalistka Julia Marcell. 50 tys. dolarów uzbierała w ciągu trzech miesięcy.
W Polsce podobne możliwości co SellaBand oferuje platforma MegaTotal, na której zarejestrowanych jest ponad 5 tys. artystów i 100 tys. fanów. W ciągu czterech lat istnienia serwis wydał 50 płyt. Szanse na wydanie albumu ma każdy artysta, który uzbiera od fanów 25 tys. zł. Pułap ten osiągnęło do tej pory 71 projektów.
Enköping - szwedzki eko-cud
Zumba, czyli taniec i aerobik w jednym