Usługa „Nowy Lek” ułatwi pacjentom realizację zaleceń lekarza

 2 minuty

waznosc-recepty

„Farmaceuta powinien być doradcą pacjenta” – stwierdził Wiceminister Zdrowia, Maciej Miłkowski podczas konferencji poświęconej nowej usłudze farmaceutycznej „Nowy Lek”. Usługę przygotowała Naczelna Izba Aptekarska, we współpracy z uznanymi w dziedzinie zdrowia autorytetami – informuje serwis Medexpress.pl.

Czym jest usługa „Nowy Lek”?

Usługa „Nowy Lek” ma być wsparciem dla pacjenta, któremu lekarz przepisał nowy produkt leczniczy. W jej ramach odbędą się trzy spotkania. Pierwsze ma być typowo zapoznawcze, kolejne dwa pozwolą przyjrzeć się temu, czy pacjent wdrożył farmakoterapię i czy właściwie ją stosuje.

„Poinformowanie pacjenta i bycie specjalistą w zakresie przyjmowanych leków jest po stronie farmaceuty. Powinien on być doradcą pacjenta. Wiemy, że chorzy nie zawsze dokładnie czytają ulotki leków i czasami ich nie rozumieją. Wtedy mają pytania i dzięki takiej usłudze uzyskają na nie odpowiedzi” – podkreślał Maciej Miłkowski.

W planach pilotaż i finasowanie usługi

Jak powiedziała Elżbieta Piotrowska-Rutkowska, usługę będzie mógł sprawować każdy farmaceuta. Warto jednak skorzystać ze szkoleń.

„Jesteśmy na etapie organizowania kursów, które przybliżą tę usługę. Celem szkoleń jest doprowadzenie do realizowania tej usługi w jednakowy sposób w każdym miejscu – powiedziała prezes NIA.

Tymczasem opublikowane zostało opracowanie dotyczące zaleceń co do realizacji usługi. Jak powiedział wiceminister zdrowia Maciej Miłkowski, jest ona potrzebna, zarówno z punktu widzenia pacjentów, jak i systemu ochrony zdrowia.

Resort zdrowia planuje stworzyć możliwość finansowania świadczeń opieki farmaceutycznej w ramach koszyka świadczeń gwarantowanych. Możliwe jest też uruchomienie pilotażu takiej usługi. Póki co, usługa nie jest refundowana i może być realizowana przez chętnych farmaceutów w ramach opieki farmaceutycznej.

źródło: Medexpress.pl