Aktualności

17.11.2025

2 minuty

Sondaż: 40 proc. Polaków uważa, że korzystanie z pomocy psychologa może być stygmatyzujące

Nowość!

Skrót informacji

Aż 40 proc. Polaków uważa, że fakt korzystania z pomocy psychologa może być stygmatyzujący i negatywnie odbierany przez innych – wynika z badania przeprowadzonego na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna. Przeciwnego zdania jest 36 proc. ankietowanych.

Szczegółowe wyniki ankiety

Uczestnicy badania wizerunku psychologów przeprowadzonego przez Instytut Psychologii Uniwersytetu Łódzkiego oraz Komitet Naukowy XXXVII Kongresu Polskiego Towarzystwa Psychologicznego zostali zapytani, czy fakt korzystania z pomocy psychologa może być stygmatyzujący i negatywnie odbierany przez innych ludzi.

Zdecydowanie tak – odpowiedziało 10 proc. ankietowanych. Raczej tak – 30 proc. Raczej nie – odpowiedziało 24 proc. ankietowanych, a zdecydowanie nie – 12 proc. Trudno powiedzieć – takiej odpowiedzi udzieliło 24 proc. badanych.

„Opinia o stygmatyzacji osób korzystających z usług psychologicznych powoli ulega zmianie” – oceniła w komentarzu prof. dr hab. Eleonora Bielawska-Batorowicz. Podkreśliła, że świadczy o tym rosnące zapotrzebowanie na usługi psychologiczne oraz toczące się dyskusje o niezbędnych działaniach, które mogłyby skrócić czas oczekiwania na wizytę u psychologa, szczególnie w placówkach niekomercyjnych.

Według ankietowanych psychologowie są potrzebni w szkołach – tak uważa 90 proc., w policji – 88 proc., w wojsku – 87 proc., w pomocy społecznej – 87 proc., w ochronie zdrowia – 87 proc., w sądach – 79 proc., w przedszkolach – 77 proc., na uczelniach wyższych – 71 proc., w biznesie – 59 proc., w pracy, w miejscu zatrudnienia – 50 proc.

Większość Polaków (66 proc.) uważa, że psycholog to zawód zaufania społecznego, a 77 proc. uważa, że powinien być regulowany oraz prawnie chroniony – wynika z sondażu.

Zaznaczono, że psycholodzy są postrzegani jako cierpliwi – tak uważa 81 proc. ankietowanych, uważni (79 proc.), rozumiejący (79 proc.), bazujący na wiedzy naukowej (76 proc.), kompetentni (75 proc.), otwarci (75 proc.) i akceptujący (75 proc.).

Metodologia badania

Badanie wizerunku psychologów przeprowadziły Instytut Psychologii Uniwersytetu Łódzkiego oraz Komitet Naukowy XXXVII Kongresu PTP na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna; na próbie ogólnopolskiej, losowo-kwotowej 1146 osób. Próby w kwotach łącznych dla płci, wieku i wielkości miejscowości oraz brzegowych dla wykształcenia i województwa dobrano według reprezentacji w populacji Polaków w wieku od 18. roku życia. Badanie przeprowadzono metodą CAWI w dniach 20–30 czerwca 2025 r. (PAP)


Autor: Farmacja Praktyczna

Nowoczesne medium branży farmaceutycznej. 78% farmaceutów wskazuje na „Farmację Praktyczną” jako najbardziej rozpoznawany magazyn w segmencie magazynów branżowych adresowanych do pracowników aptek.

Inne artykuły tego autora

źródło: PAP

Masz jeszcze
,
aby grać o nagrodę w tej edycji!
Sprawdź, w jakich aktywnościach
możesz jeszcze wziąć udział:
Masz jeszcze , aby grać o nagrodę w tej edycji! Sprawdź, w jakich aktywnościach możesz jeszcze wziąć udział:

Następny artykuł

17 listopada: Światowy Dzień Wcześniaka

Polecane dla Ciebie

Szkolenia