Mechanizm jest prosty. Wystarczy zasiąść do komputera i wpisać w wyszukiwarce internetowej hasło: „ból w prawym boku”. I już po chwili pojawiają się setki informacji od osób, które rzekomo kiedyś podobny ból odczuwały. Pacjenci podchodzący bezkrytycznie do czytanych w internecie treści, mogą nie zwrócić uwagi na to, że nie zawsze są to fora specjalistyczne, farmaceutyczne bądź medyczne, gdzie rzetelnych informacji udzielają fachowcy. W związku z tym zjawiskiem farmaceuta może spodziewać się dwóch rodzajów sytuacji podczas obsługi pacjentów. Każdy z rodzajów sytuacji – postaw pacjentów – wymaga od farmaceuty nieco innej reakcji. Każda z reakcji sprowadza się jednak do zastosowania tzw. modelu WWW, do czego postaram się teraz Państwa zachęcić.
Klaryfikacja to z kolei nawiązanie do wypowiedzi pacjenta w formie prośby o dodatkowe wyjaśnienie. Celem stosowania klaryfikacji jest:
Pochrząkiwanie afirmatywne to wypowiadanie krótkich słów lub wyrazów dźwiękonaśladowczych. Celem stosowania pochrząkiwania afirmatywnego jest potwierdzanie, że jesteśmy aktywnymi uczestnikami rozmowy.
Przykłady:
Tak, tak.
Rozumiem.
Mhymm, aha?...
„Proszę Pani/Pana, pomimo swojego doświadczenia, mam wątpliwości, co Pani/Panu dolega, w związku z tym zalecam wizytę u lekarza, a potem zapraszam Panią/Pana ponownie do naszej apteki po odpowiednie preparaty”.
W ostateczności farmaceuta ma możliwość skorzystania z prawa odmówienia wydania leku, przy którym upiera się pacjent, a który zgodnie z najlepszą wiedzą farmaceuty nie da spodziewanego efektu lub nie jest odpowiedni na opisywaną przez pacjenta dolegliwość. Po drugie do apteki może się zgłosić pacjent z samodzielnie zrobionym rozpoznaniem przyczyn swojego złego samopoczucia na podstawie informacji uzyskanych w internecie. Pacjent jest na tyle emocjonalnie związany ze swoją diagnozą, że ma nawet konkretny pomysł na leczenie i chce kupić konkretny lek. Często w takiej sytuacji słyszycie Państwo z ust pacjenta:
„Pani Magister/Panie Magistrze niech mi Pani/Pan poda ...”.
Jeśli farmaceuta podejrzewa, że taki wybór może wyrządzić pacjentowi więcej szkody niż pożytku, powinien uzyskać odroczenie w czasie podjęcia przez pacjenta ostatecznej decyzji o zakupie.
W tym celu warto zastosować „wyjaśnienie intencji”, czyli zwrócić się do pacjenta na przykład tak:
„Zanim wydam Pani/Panu lek, chcę się upewnić czy ten preparat Pani/Panu nie zaszkodzi. Proszę mi więc powiedzieć, czy...”.
1. WYSŁUCHANIE
Po co?
– żeby dać pacjentowi odczucie, że jest poważnie traktowany oraz żeby zebrać maksymalną ilość informacji.
Jak?
– przez stosowanie technik aktywnego słuchania.
2. WYJAŚNIENIE INTENCJI
Po co?
- żeby uzyskać odroczenie w czasie podjęcia przez pacjenta ostatecznej decyzji.
Jak?
– przez uzasadnienie przejścia do zadawania pacjentowi dodatkowych pytań.
3. WYWIAD
Po co?
– żeby uzyskać wszystkie informacje lub żeby potwierdzić informacje przekazane od pacjenta przed postawieniem diagnozy.
Jak?
– przez zadawanie dodatkowych pytań.
Alergie i astma pod lupą specjalistów
Badanie krwi i moczu - jak czytać wyniki