Burzyć czy ewoluować?

 6 minut

Często dwie pierwsze kategorie: mocne strony i słabe strony rozpatruje się jako czynniki wewnętrzne – zależne od nas, na które mamy wpływ. Natomiast szanse i zagrożenia to czynniki zewnętrzne – obiektywne, na które nie mamy bezpośredniego wpływu. Można poprosić każdego pracownika, aby indywidualnie wypełnił analizę SWOT, następnie wspólnie ją omówić i wyciągnąć z niej wnioski. Dzięki niej zdobędziemy w miarę obiektywny (bo ujrzany z różnych perspektyw) obraz odzwierciedlający stan apteki. Pomoże nam to także w określaniu wizji i strategii rozwoju placówki.

Wizja i strategia rozwoju apteki
Ostatnio sporo się mówi o konieczności posiadania wizji i strategii rozwoju firmy. Rzeczywiście, jest to doskonały fundament do budowania mocnej pozycji na rynku. Pod warunkiem jednak, że nie podchodzi się do sprawy autorytarnie, na zasadzie: „Dziś robimy zebranie, na którym przedstawię Wam moją wizję naszej apteki”. Jeśli apteka jest „nasza”, wizja też powinna być wspólna. Mało kto będzie się utożsamiał z czymś, co zostało mu tak po prostu z dnia na dzień odgórnie narzucone. Wizja firmy ma służyć temu, aby każdy pracownik wiedział, jaki jest cel, dokąd zmierzamy i jakimi wartościami się kierujemy. Jeśli chcemy, aby wizja i strategia placówki były autentyczną myślą przewodnią dla naszego zespołu, warto wypracować ją wspólnie. Zaproponujmy nasz pomysł, ale nie narzucajmy go. Pytajmy, słuchajmy, dyskutujmy! Wykorzystajmy specyfikę zespołów farmaceutów, które zazwyczaj są stosunkowo niewielkie pod względem liczebności. W kontekście budowania zespołu, tworzenia wizji i strategii działania ta cecha działa na naszą korzyść, bo sprzyja otwarciu się pracowników. Łatwiej zatem nam oprzeć relacje na zaufaniu, bo mamy większą możliwość częstego bezpośredniego kontaktu z każdą z osób.

Strony: 1 2