Aplikacja wspomagająca terapię dzieci z autyzmem

 4 minuty

źródło: PG

W polskich ośrodkach stosowane są różne metody terapii dzieci z autyzmem. Terapia behawioralna wykorzystuje różnorodne techniki, których skuteczność została potwierdzona badaniami naukowymi. Jedną z nich są plany aktywności, które pomagają osobom z autyzmem samodzielnie wykonywać różne aktywności, gdyż przy pomocy wskazówek w formie zdjęć lub napisów, „krok po kroku” pokazują dziecku jak ma wykonać dane zadanie np. umyć ręce, ubierać się, zbudować wieżę, czy nawiązać interakcję z inną osobą. Uczenie się schematów działań pozwala osobom z autyzmem łatwiej funkcjonować w społeczeństwie, a nawet podjąć w przyszłości pracę.

Dotychczas plany aktywności tworzone były przez terapeutów w formie „papierowej” – jako segregatory z kartkami, na których były zdjęcia bądź napisy. Każdemu zadaniu edukacyjnemu, a nawet zabawie, przypisany był odrębny segregator, a dla każdego dziecka trzeba było przygotować dostosowane do jego potrzeb zindywidualizowane plany aktywności. Cały proces tworzenia planów udało się uprościć. Studenci Politechniki Gdańskiej pod kierunkiem dr inż. Agnieszki Landowskiej oraz specjaliści z Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku pod kierunkiem dr Anny Budzińskiej i Iwony Ruty-Sominki przygotowali aplikację wspomagającą terapię dzieci z autyzmem.

Wydzielona została aplikacja dla dziecka (do wyświetlania i realizacji planu), terapeuty (do tworzenia i modyfikacji planów) oraz aplikacja, która pozwala na dzielenie się swoimi planami z innym terapeutami.
– Udało nam się stworzyć specjalistyczną aplikację, która w prosty sposób umożliwi wykorzystanie potencjału urządzeń mobilnych do układania i wypełniania planu aktywności. Pozwoli także zmniejszyć do minimum „kosmiczną” pracę terapeutów, którą wykonują każdego dnia przygotowując materiały terapeutyczne dla dzieci – tłumaczy współtwórca wynalazku dr inż. Agnieszka Landowska.

Strony: 1 2