Życie jest piękne

11.03.2009

2 minuty

Jednośladem po dobre samopoczucie

Jazda na rowerze jest tą formą aktywności fizycznej, którą można uprawiać niemal przez cały rok. Regularne korzystanie z dwóch kółek ma kapitalny wpływ na nasze zdrowie. Hamuje postępy osteoporozy i chorób serca, zalecane jest osobom otyłym i cukrzykom, wyraźnie wzmacnia odporność. Pamiętajmy, by przed jazdą wykonać krótką rozgrzewkę (krążenie bioder, ramion, kilka skłonów i przysiadów).
Rower, kupuje się stosownie do potrzeb. Dlatego, zanim wybierzemy się do sklepu, odpowiedzmy sobie na pytanie: czy będziemy jeździć w mieście, na kamienistych ścieżkach, a może, tak jak kolarze, pokonywać będziemy kilkudziesięciokilometrowe etapy szosowe. To ważne, bo w sklepie będziemy musieli wybrać z kilku rodzajów rowerów.

Rower górski


Jest przeznaczony do pokonywania wyboistego terenu. Szerokie opony, amortyzatory, wzmocniona rama i brak takich akcesoriów jak: dzwonek, lampa, błotniki itp., podkreślają surowy, agresywny charakter tej maszyny. Wyposażony powinien być w przednie i tylne przerzutki, dzięki którym pokonamy strome podjazdy. Jest zwrotny, wytrzymały, ale stosunkowo ciężki.

Rower miejski


Doskonale sprawdza się na drogach asfaltowych. Wyposażony w standardowe opony i sporo osprzętu (bagażnik, kosz na zakupy, oświetlenie itp.), który zwiększa jego funkcjonalność. Jest wytrzymały. Pozwala zachować wyprostowaną sylwetkę, co jest ważne dla osób mających kłopoty z kręgosłupem, ale nie osiągniemy na nim dużych prędkości.

Rower turystyczny


Przeznaczony do jazdy w niezbyt trudnym terenie. Ma wzmocnioną ramę oraz większe niż rower górski koła, dlatego jest mniej zwrotny. Zazwyczaj posiada niezbędny dla turysty osprzęt jak błotniki czy bagażnik, do którego można zamontować kosz na zakupy. W tej kategorii wyróżnia się pojazdy crossowe (nadaje się do trudnego terenu, stąd nieco szersze opony) i trekkingowe (łatwiejsze trasy).

Rower szosowy


Przeznaczony do szybkiego pokonywania sporych odległości. Zbudowany jest na lekkiej ramie, wyposażony w duże koła na cienkich oponach, przednie i tylne przerzutki o małych zębatkach. Charakterystyczna jest kolarska kierownica ustawiona poniżej poziomu wąskiego siodełka (wszystko to po to, by zmniejszyć opór powietrza).


Autor: „Redakcja”

Inne artykuły tego autora

Poprzedni artykuł

Król sosen

Następny artykuł

Skrzydlata joga

Polecane dla Ciebie

Szkolenia