Aktualności

03.07.2024

3 minuty

Tabletka „dzień po”: od początku pilotażu zrealizowano 1,5 tys. usług farmaceutycznych

Skrót informacji

Liczba usług farmaceuty zrealizowanych od początku pilotażu z wystawieniem recepty na antykoncepcję awaryjną wynosi 1,5 tys. – poinformował Narodowy Fundusz Zdrowia. Liczba aptek zainteresowanych obecnie programem to ponad 1,2 tys.

1100 aptek w pilotażu


Pilotaż sprzedaży antykoncepcji awaryjnej rozpoczął się 1 maja br. Opracowany przez resort zdrowia, a realizowany przez NFZ program zakłada, że tabletkę „dzień po” farmaceuta z apteki biorącej udział w pilotażu może sprzedać pacjentce od 15. roku życia. Jest to tzw. usługa farmaceutyczna, w ramach której farmaceuta przeprowadza wywiad z pacjentką i wystawia receptę. Pilotaż dotyczy antykoncepcji awaryjnej zawierającej octan uliprystalu.
„Liczba usług farmaceuty zrealizowanych od początku pilotażu (maj 2024 r.) z wystawieniem recepty na antykoncepcję awaryjną to 1,5 tys.” – przekazał dyrektor Biura Komunikacji Społecznej i Promocji NFZ Paweł Florek. Wyjaśnił, że „umowy z NFZ na realizację programu pilotażowego antykoncepcji awaryjnej podpisało blisko 1100 aptek”. „Jednocześnie rozpatrujemy aktualnie 140 wniosków od kolejnych aptek, które chcą wejść do programu” – dodał.

Jak zaznaczył, na bieżąco wpływają do NFZ kolejne wnioski i każdego dnia podpisywane są również nowe umowy. „Nabór aptek do programu jest otwarty i ciągły” – wyjaśnił. Przypomniał, że szczegóły, jak dołączyć do pilotażu, są opisane na stronie internetowej Narodowego Funduszu Zdrowia.

Aktualna mapa aptek, które biorą udział w pilotażu, dostępna jest na stronie: https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/antykoncepcja-awaryjna-w-aptekach

Oznakowanie aptek uczestniczących w pilotażu


„Apteki, które podpisały umowy z NFZ na realizację pilotażu otrzymały od nas naklejki z informacją, że są realizatorami programu pilotażowego. Na bieżąco, w przypadku zawierania kolejnych umów, każdej aptece przekazujemy taką naklejkę" - przypomniał.

Projekt naklejki przesłany przez Ministerstwo Zdrowia zatwierdził w czerwcu Departament Prawny Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego (GIF). GIF stwierdził, że umieszczenie naklejki w aptekach nie naruszy zakazu reklamy aptek zgodnie z art. 94a ustawy Prawo farmaceutyczne. GIF przy wydawaniu decyzji przypomniał, że „w oznaczeniu nie mogą znajdować się żadne dodatkowe treści wartościujące ani znaki graficzne, które mogłyby stanowić zachętę do skorzystania z usług i oferty apteki”.

Czym jest antykoncepcja awaryjna?


Antykoncepcja awaryjna, potocznie nazywana tabletką "dzień po", stosowana jest już po odbytym stosunku seksualnym, który był niezabezpieczony lub gdy inne zastosowane metody antykoncepcji okazały się niewystarczające. Zapobiega ona zapłodnieniu przez blokowanie lub opóźnianie owulacji. Nie powoduje ona przerwania istniejącej ciąży. (PAP)


Autor: „Farmacja Praktyczna”

Nowoczesne medium branży farmaceutycznej. 78% farmaceutów wskazuje na „Farmację Praktyczną” jako najbardziej rozpoznawany magazyn w segmencie magazynów branżowych adresowanych do pracowników aptek.

Inne artykuły tego autora

źródło: PAP


Poprzedni artykuł

Zmiany w przepisach dotyczących wystawiania recept

Następny artykuł

NFZ: 183,6 mld zł na koszty świadczeń medycznych w projekcie planu finansowego na 2025 r.

Polecane dla Ciebie

Szkolenia