Szukanie niszy, czyli specjalizacja placówki

 5 minut

Świadomość odbiorców, że posiadamy wyspecjalizowany punkt, powoduje, że kierują się do nas ze 100-procentową pewnością zaspokojenia swoich potrzeb i nie będą zmuszeni do szukania tego produktu w kilku punktach lub oczekiwania na jego dostawę na ich specjalne zamówienie. Myśląc o funkcjonowaniu swojej apteki trzeba pamiętać o tym, że nigdy w 100 procentach nie zadowolimy wszystkich. Powinniśmy się wyspecjalizować, aby zadowolić tylko dany fragment rynku, w tym naszą grupę docelową.

Z obserwacji rynkowych wynika, że małe wyspecjalizowane firmy są bardziej elastyczne niż większe podmioty, gdzie funkcjonują sztywne procedury działań. Małe, wyspecjalizowane firmy są w stanie lepiej rozpoznać potrzeby odbiorców i dostosować się tak, aby je zaspokoić. Chcąc zaistnieć na rynku trzeba sprawić, aby nabywca chciał do nas wrócić. Dlatego warto się wyspecjalizować i oferować profesjonalną obsługę pacjenta, by nie być zmuszonym do prowadzenia walki cenowej i obniżania marży.

Jak się wyróżnić?

Ilość produktów
Prowadząc dla przykładu aptekę wyspecjalizowaną (np. pod kątem diabetyków) jesteśmy w stanie utrzymać wszystkie dodatki – od suplementów diety po leki i akcesoria – w o wiele szerszym zakresie niż apteka prowadząca sprzedaż „wszystkiego”.
W takim przypadku jesteśmy w stanie utrzymać różne produkty w różnicowanych cenach, co w przypadku innych aptek będzie trudne. Szeroki zakres oferty sprawia bowiem, że w takich placówkach pacjentowi można zaoferować ograniczony wybór preparatów.

Wiedza
Specjalizując się w danym asortymencie (cukrzyca, krople oczne, łuszczyca) mamy większą wiedzę w temacie i jesteśmy uznawani za specjalistów w danym obszarze. Jest to o wiele cenniejsze, niż jakakolwiek forma reklamy.

Dostosowanie się do rynku
Nie wolno zapomnieć o tym, że przy prowadzeniu wyspecjalizowanego punkt jesteśmy w stanie się dostosować i wychwycić nowości i trendy. To daje nam przewagę nad innymi przez świadomość tego, że wiemy, do kogo kierować te nowości. Znamy bowiem swoich odbiorców i ich potrzeby. Warto przy tym pamiętać, że im bardziej wyspecjalizowana sprzedaż niszowa, tym większy jest dochód (marża). W wyspecjalizowanych punktach zawsze można dostać towary i dobra, które nie są oferowane w innych punktach sprzedaży. Nie wolno jednak zapominać o zindywidualizowanym podejściu do potencjalnego odbiorcy.

Strony: 1 2