Prowadzenie apteki
Perspektywy rozwoju dla e-aptek
7 minut
Otwarcie e-apteki – na co jeszcze zwrócić szczególną uwagę?
Sprzedaż przez Internet wymusza na aptece dokonanie licznych zmian w jej funkcjonowaniu. Już tylko zapoznanie się z podstawowym aktem, tj. rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych, powinno uzmysłowić nam, jak dalece idących przygotowań i zmian organizacyjnych wymaga rozpoczęcie dystrybucji online w prowadzonej przez nas aptece. Kluczowe zagadnienia, nad którymi musimy się pochylić, otwierając aptekę internetową, to:
1. Obowiązki prawne i informacyjne, które wynikają bezpośrednio z przytoczonych powyżej aktów normatywnych, w tym np. bardzo ważne, a często zapominane przez przedsiębiorców, zgłoszenie zamiaru prowadzenia sprzedaży wysyłkowej do właściwego WIF-u, nie później niż na 14 dni przed jej rozpoczęciem.
2. Opracowanie strategii funkcjonowania e-apteki w oparciu o analizę opłacalności inwestycji, w tym: wybór grupy docelowej, określenie wiodących kategorii asortymentowych i polityki cenowej oraz konkurencyjności.
3. Odpowiednie przygotowanie lokalu i personelu, zgodne z rozporządzeniem. Dodatkowo analiza personalna, ustalenie kompetencji merytorycznych i możliwości realizacji założeń strategii projektu, ewentualne dostosowanie/przeorganizowanie pracy personelu.
4. Zaplecze IT, które zapewni nam bezproblemowe funkcjonowanie e-apteki, a szczególnie:
- oprogramowanie, dostępne funkcjonalności, wsparcie gwarancyjne i pogwarancyjne, szkolenia;
- funkcjonalności sklepu internetowego;
- domena, adres internetowy, e-mail, nazwa apteki, logotyp – są to elementy kluczowe z punktu widzenia przyszłości biznesu;
- serwer/hosting;
- obsługa transakcji/płatności;
- integracja systemu sprzedażowego z systemem magazynowym (większość aptek posiada możliwość wykorzystania dedykowanego modułu do prowadzenia e-apteki);
- baza produktów i kategoryzacja – jest to element kosztotwórczy i duże wyzwanie dla nowo powstających e-aptek (tworzenie bazy produktów we własnych zasobach może potrwać nawet kilka miesięcy, dlatego zalecane jest zakupienie gotowej bazy wraz z istniejącym podziałem kategoryzacyjnym).
5. Logistyka – dotycząca zarówno kwestii procesu zamawiania towaru jak i magazynowania.
6. Transport – podpisanie umowy z właściwą firmą kurierską zapewniającą warunki ustawowe, zawarte w rozporządzeniu; wdrożenie wewnętrznych procedur kontrolnych.
Jak zatem widać, zaistnienie naszej apteki on-line nie jest łatwym przedsięwzięciem. Wymaga nakładów czasu, pracy i środków. Pomimo tego, że powyżej wspomniane elementy zostały jedynie zasygnalizowane, a w przypadku realizacji zamierzenia wymagają szczegółowego dopracowania, myślę że znajdą się osoby, które będą zainteresowane realizacją przedsięwzięcia e-apteki, a powyższe rozważania potraktują jako wstęp do dalszych działań.