GIF wzmacnia e-nadzór nad sprzedażą leków w sieci

 3 minuty

konferencja-farmaceutyczna-nowy-lek

W dobie rosnących w siłę usług e-commerce kontrola nad sprzedażą produktów leczniczych online jest wyzwaniem. Dostrzegając potencjał dla rozwoju nielegalnych praktyk z tym związanych, Główny Inspektorat Farmaceutyczny we współpracy z Allegro rozpoczyna akcję edukacyjną skierowaną do właścicieli sprzedażowych platform internetowych i do pacjentów – informuje Medexpress.pl.

Zwiększenie nadzoru nad sprzedaż leków w sieci

„To pierwszy krok do zwiększenia nadzoru nad sprzedażą leków w Internecie. Coraz częściej i chętniej robimy różnego rodzaju zakupy w sieci. Naturalnie, chcemy mieć też możliwość zaopatrywania się w legalnie sprzedawane przez Internet leki. Jako konsumenci musimy mieć jednak świadomość, że sprzedaż produktów leczniczych w Internecie jest dozwolona tylko i wyłącznie w przypadku apteki internetowej lub punktu aptecznego, które spełnią określone wymagania” – tłumaczy Ewa Krajewska, Główny Inspektor Farmaceutyczny.

Odpowiedzialność platform sprzedażowych

Warunkiem sprzedaży leków przez apteki internetowe jest prowadzenie przez nią działalności stacjonarnej. Pacjent pozna je po charakterystycznym białym krzyżyku na zielonym tle. Jest to wspólne logo, którym opatrzone są wszystkie legalnie funkcjonujące apteki internetowe na terenie Unii Europejskiej.

„Lek nabyty z nielegalnego źródła może być lekiem sfałszowanym. Jego zażycie grozi poważnymi konsekwencjami dla naszego zdrowia. Musimy o tym pamiętać, ilekroć sięgamy po leki dostępne w internetowej sprzedaży. Duża odpowiedzialność spoczywa też na platformach oferujących produkty lecznicze. Nie są do tego uprawnione, ale nieuczciwi oferenci często wykorzystują nieświadomość konsumentów. Tymczasem, jeśli mówimy o lekach, osoba kupująca przestaje być konsumentem i staje się pacjentem” – tłumaczy GIF.

Wzmacnianie e-nadzoru farmaceutycznego nie przyniesie wymiernych skutków bez postawy społecznej odpowiedzialności przedsiębiorców prowadzących sprzedaż w sieci.

Wdrażanie mechanizmów ochronnych

„Firmy, które chcą być postrzegane jako przyjazne pacjentom, powinny wdrożyć mechanizmy ochrony ich bezpieczeństwa i blokować nielegalne oferty sprzedaży leków, a także respektować zakaz reklamy produktów leczniczych” – mówi Główny Inspektor Farmaceutyczny.

Przykładem dobrej praktyki w tym obszarze jest mechanizm aktywnego zapobiegania wystawianiu ofert sprzedaży leków, które Allegro wprowadziło na swojej platformie. Narzędzie to na bieżąco analizuje bazę ofert i w przypadku wykrycia produktu znajdującego się w Rejestrze Produktów Leczniczych automatycznie blokuje wprowadzenie go do sprzedaży lub zdejmuje ofertę z platformy. Tylko w okresie od 1 stycznia do 27 września br. mechanizmy bezpieczeństwa Allegro zablokowały ponad 88 tysięcy prób wystawienia na platformie produktów leczniczych. Te mechanizmy są cały czas rozbudowywane i ulepszane na podstawie baz udostępnianych przez GIF oraz danych z ofert eliminowanych z platformy.

źródło: Medexpress.pl