Gdzie do lekarza w nocy, w weekend i w święta?

 4 minuty

Przeziębienie, ból brzucha, gorączka. Choroba nie wybiera. Gorzej można poczuć się w nocy, w weekend bądź w czasie świąt. Wtedy lekarz rodzinny nie przyjmuje. Gdzie zatem skorzystać z pomocy medycznej przypomina Narodowy Fundusz Zdrowia.

Nocna i świąteczna opieka zdrowotna – informacje ogólne

  • Wybierz najbliższą placówkę nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, które są otwarte od 18.00 do 8.00 następnego dnia oraz całodobowo w weekendy i święta.
  • Nie potrzebujesz skierowania i wcześniejszej rezerwacji. Nie obowiązuje też rejonizacja, dlatego zostaniesz przyjęty w każdej placówce Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej.
  • Możesz też uzyskać konsultację z lekarzem lub pielęgniarką przez telefon. Wystarczy, że zadzwonisz pod bezpłatny numer Teleplatformy Pierwszego Kontaktu: 800 137 200.

Czym jest nocna i świąteczna opieka zdrowotna?

Nocna i świąteczna opieka zdrowotna działa na podobnych zasadach jak podstawowa opieka zdrowotna. W ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej dyżurujący lekarz udzieli porady:

  • w warunkach ambulatoryjnych,
  • telefonicznie,
  • w przypadkach medycznie uzasadnionych – w miejscu zamieszkania lub pobytu.

Pielęgniarka udzieli świadczeń medycznych:

  • w warunkach ambulatoryjnych,
  • w przypadkach medycznie uzasadnionych – w miejscu zamieszkania lub pobytu pacjenta.

Kiedy się zgłosić?

Z pomocy lekarza i pielęgniarki w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej można skorzystać w razie:

  • nagłego zachorowania,
  • nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia,
  • istotnego uszczerbku na zdrowiu, gdy zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,
  • gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni podstawowej opieki zdrowotnej może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia,
  • zaostrzenia dolegliwości choroby przewlekłej,
  • infekcji dróg oddechowych z wysoką gorączką,
  • bólów brzucha, nieustępujących mimo stosowania leków rozkurczowych,
  • bólów głowy, nieustępujących mimo stosowania leków przeciwbólowych,
  • biegunki lub wymiotów, szczególnie u dzieci lub osób w podeszłym wieku.

W których godzinach są otwarte placówki Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej?

  • od 18:00 do 8:00 następnego dnia (od poniedziałku do piątku),
  • przez całą dobę (w soboty, niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy).

Jak skorzystać z pomocy medycznej w nocy, w weekend i w święta?

Wystarczy zgłosić się do dowolnej, najbliższej naszego miejsca zamieszkania lub pobytu placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Warto pamiętać!

  • Nie trzeba rezerwować wizyty.
  • Nie potrzebujemy skierowania.
  • Pomoc otrzymamy bezpłatnie w ramach ubezpieczenia zdrowotnego.

Co przysługuje pacjentowi?

  • porada lekarska,
  • zabiegi pielęgniarskie, np. zastrzyki,
  • zwolnienie lekarskie, jeżeli występują wskazania medyczne,
  • e-recepty na potrzebne leki.

Czego nie uzyska pacjent?

  • wizyty kontrolnej, w związku z wcześniej rozpoczętym leczeniem,
  • recepty na stale leki w związku z chorobą przewlekłą,
  • zaświadczenia o stanie zdrowia.

Znajdź najbliższą placówkę nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej

Adresy placówek, w których uzyskasz pomoc medyczną w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej znajdziesz na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ.

Potrzebujesz pilnej konsultacji telefonicznej z lekarzem lub pielęgniarką?

  • Zadzwoń na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK) – 800 137 200. Połączenie jest bezpłatne.
  • Kontaktując się z infolinią TPK, otrzymasz poradę pielęgniarki, położnej lub lekarza w formie teleporady. Pomoc medyczna na TPK udzielana jest na podobnych zasadach do Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej.

Konsultacje prowadzone są w czterech językach:

  1. polskim
  2. angielskim
  3. ukraińskim
  4. migowym (tłumacz języka migowego).

W których godzinach działa infolinia?

  • od 18:00 do 8:00 następnego dnia (od poniedziałku do piątku),
  • przez całą dobę (w soboty, niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy).

Co zyskasz?

  • poradę medyczną,
  • e-receptę*,
  • e-skierowanie*,
  • e-zwolnienie*.

* jeśli występują wskazania medyczne

Co, jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca?

Personel medyczny może zalecić wizytę w najbliższej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej,
w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia personel medyczny zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

źródło: Nfz.gov.pl