Nowość!
Skrót informacji
Do 2028 r. 200 szkół ponadpodstawowych przetestuje metodę wsparcia rówieśniczego w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży w ramach pilotażu. Umowę na realizację projektu podpisali przedstawiciele resortu edukacji, Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji i Fundacji Instytutu Edukacji Pozytywnej.
Umowę partnerską na realizację projektu „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)” podpisali: dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) Mirosław Marczewski, wiceministra edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz i Prezes Fundacji Instytutu Edukacji Pozytywnej Małgorzata Nowicka.
Program czerpie z doświadczeń Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Jego głównym celem jest opracowanie i przetestowanie w szkołach ponadpodstawowych metody wspierającej ochronę zdrowia psychicznego uczniów w kryzysach psychicznych, opartej o wsparcie rówieśnicze, tzw. metodzie peer support.
Marczewski podkreślił, że problemy psychiczne stały się poważnym problemem młodych ludzi, a szczególnie widoczne stało się to po pandemii COVID-19. „To ogromna grupa, która wymaga zauważenia przez państwo i wymaga wsparcia. Odpowiedzią na te potrzeby ma być projekt peer suport” – zaznaczył.
Wiceszefowa MEN zauważyła, że szczególnie w szkołach ponadpodstawowych jest problem, by młodzież udała się do psychologa czy wychowawcy, poprosiła o pomoc. „Natomiast (młodzi – przyp. red.) rozmawiają ze swoimi rówieśnikami i stąd (...) bierze się ten pomysł i bardzo chcemy wzorem (innych – przyp. red.) państw tę metodę wykorzystywać” – dodała. Zaznaczyła, że projekt potrzebuje wsparcia młodych ludzi. Będą oni, jak dodała, „sygnalistami w swoich środowiskach”.
Dyrektor FRSE wskazał, że chodzi o tworzenie dobrego klimatu w placówkach. „Liczymy też, że projekt (...) będzie początkiem – by doświadczenia i wypracowane metody zostały następnie wprowadzone i wdrożone we wszystkich naszych placówkach oświatowych” – powiedział.
Na pilotaż, czyli pracę w 200 szkołach z 400 ekspertami i młodzieżą przeznaczonych będzie 40 mln zł. Program realizowany jest w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.
Składa się z trzech zadań. Pierwsze, które ma być zrealizowane do końca lutego 2025 r., polega na opracowaniu metodyki rówieśniczego wsparcia wraz z obudową dydaktyczną.
Aktualnie, jak przekazała Nowicka, zespoły merytoryczne rozpoczynają pracę nad opracowaniem całej metody, a także narzędzi do zbadania efektywności projektu.
Zadanie drugie będzie polegało na przetestowaniu metody w wybranych szkołach od marca 2025 r. do czerwca 2028 r.
Od marca do czerwca 2025 r. prowadzona ma być rekrutacja osób pracujących w szkołach w zawodzie psychologa i pedagoga do testowania wdrażania metody.
Od lipca do września 2025 r. zrekrutowani koordynatorzy będą szkoleni z metody peer support, a następnie będą odpowiadać za przeprowadzenie naboru wśród uczniów, tzw. schoolworkerów, czyli liderów wsparcia.
Od września 2025 r. do czerwca 2028 r. w szkołach zostanie przeprowadzony trzyletni pilotaż, tj. wdrożone będą rozwiązania służące sieciowaniu społeczności szkolnej, z podziałem na koordynatorów szkolnych i schoolworkerów.
Nowicka zwróciła uwagę, że wdrożenie zmiany w edukacji wymaga czasu, by zobaczyć, co działa, a co trzeba zmienić w metodzie, by jak najlepiej działała w różnych szkołach o różnych potrzebach. „Czas, który mamy na projekt pozwoli nam na to, żeby jak najlepiej opracować tę metodę, (by dostosować ją – przyp. red.) do różnego typu szkół” – dodała.
Fundacja Instytutu Edukacji Pozytywnej ma być głównym elementem realizacji zadań w terenie.
Trzecim zadaniem będzie opracowanie końcowych rekomendacji w zakresie upowszechniania metody wsparcia rówieśniczego. Ma to nastąpić od lipca do listopada 2028 r.
Powołana zostanie też rada ekspertów ds. wsparcia środowiskowego w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, która będzie pełniła całościowy nadzór nad przebiegiem merytorycznym prac w projekcie. Efektem pilotażu ma być wypracowanie ostatecznej metody wsparcia rówieśniczego. „W przypadku pozytywnych efektów, nastąpi próba włączenia metody do polityk publicznych, poprzez co najmniej opracowanie projektów zmian legislacyjnych w tym zakresie” – poinformowano. (PAP)
MEN wysyła szkołom standardy opieki nad osobami w kryzysie samobójczym
Ekspert: coraz częściej dorośli są narażeni na choroby zakaźne wieku dziecięcego